- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
345

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Medeltidens tyska konst. Av Paul Ernst. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Medeltidens tyska konst

här ha kunnat mötas just i
bebådelse-framställningen, utan att ömsesidigt
kränka varandra, har åter ett verk uppstått,
som måste räknas till det verkligt stora
som mänskligheten frambragt.

Några av figurerna i Naumburg visa
släktskap med den antika formgivningen
och fäste av denna anledning först
uppmärksamheten vid sig. Man kunde då
icke förklara för sig varifrån denna
blomning kommit, som plötsligt slagit ut i
öknen — så tänkte man sig saken —,
och man sökte överallt efter ett
sammanhang. Slutligen fann man stilistiska
överensstämmelser med figurer i Reims;
man erinrade sig huru den tidens
stenhuggare vandrade omkring; man fann
ännu flera beröringspunkter, och de tyska
bildhuggarnas avhängighet av de
nordfranska fastslogs. Den nordfranska
skulpturen är ännu blott föga undersökt. Dock
kan man nog redan nu säga att där icke
finnes ett enda verk av de tyska
figurernas betydenhet. Tyska stenhuggare
ha under sina vandringar arbetat i
Nordfrankrike och lärt sig mycket. Men det
de lärde, det var icke mera än vad
fransmännen hade sett i de i landet bevarade
resterna från den senromerska tiden och
nu använde med skicklighet och elegans;
fransmännen ha alltid varit klassicister
och retoriker. Man bör icke överskatta
inflytandets värde. Om en konst en gång
är inne på rätt väg, då hittar den vidare
på egen hand, och då det sanna
överallt är likadant, kommer den också med
nödvändighet på egen hand till samma
former, som äldre tider också hade
funnit. Man måste göra det klart för sig:
det finns för varje känsloinnehåll den
absoluta formen, ideen. Ali konst är
ingenting annat än en strävan att
gestalta denna idé i verkligheten. Man kan
komma oändligt nära, men aldrig till
den verkliga uppfyllelsen; den högsta
uppnådda punkten är klassiciteten, som

Bebådelsen. Staty i lindträ
från trakten av Regensbtirg.
Bayersk ff) mästare
omkr. i joo.
I Bayerska nationalmuseet i München.

alltså ej är något absolut. Så är också
varje tro blott ett närmande till Gud
och icke en förening med honom,
såsom mystikens borgerliga förmätenhet
antager. Om känsloinnehållet alltså
exempelvis tar sig uttryck i en stående dra-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free