- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
404

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Madonna och Mirakel. Ett blad i den medeltida franska diktningens historia. Av Hilding Kjellman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hilding Kj’e lIman

predikant och en fanatiker av renaste
vatten, som obarmhärtigt svingar sitt
gissel över dem han anser som trons
fiender; men han är också en varmt
religiös personlighet, vilkens fromhet tar
sig det vackraste poetiska uttryck,
särskilt då han i brinnande bön vänder sig
till Guds moder. I inledningen till sina
mirakler besjunger han henne i följande
ordalag:

Ele est la fleurs, eie est la rose,
En cui habite, en cui repose
Et jour et nuit saint Esperiz.
Bien est dampnez, bien est periz,
Et deable bien le degoit,
Qui ses miracles ne regoit.
C’est la douceurs, c’est la rousée
Dont toute riens est arousée;
C’est la dame, c’est la pucele
En cui sainz fläns chambre et cele
Cil qui pour nous mourut en croiz;
C’est la fontaine, c’est le doiz
Dont sourt et vient misericorde,
Douceurs, pitiez, pes et concorde;
C’est li tuyaus, c’est li conduiz
Par ou tout bien est aconduiz;
C’est la royne des archanges,
C’est la pucele a cui li anges
Le haut salu dist et porta,
Qui tout deporz nous aporta . . .
Mout est s’amour bone a querre;
Dame est en ciel, dame est en terre,
Dame est en air, dame est en mer;
Trestouz li monz la doit amer.

Jag översätter ordagrant för att
ingenting av den medeltida stämningen och de
karakteristiska bilderna må gå förlorat:
»Hon är blomman, hon är rosen, i
vilken Guds helge ande dväljes och vilar
dag och natt. Förtappad, fördömd och
snärjd i djävulens garn är den, som ej
tror på hennes under. Hon är livets sötma
och dagg, varav hela skapelsen
veder-kvickes och vattnas. Hon är Guds moder,
jungfrun, i vilkens rena liv han, som för
oss dog på korset, tog sin fördolda
bostad. Hon är källan och vattubäcken;
nåd och barmhärtighet, frid och endräkt
kvälla fram därur. Hon är ledningen och

röret, genom vilket allt gott strömmar
till människorna. Hon är ärkeänglarnas
drottning; hon är jungfrun, till vilken
ängeln frambar den saliga hälsningen,
som bragte oss ali glädje. Hennes ynnest
böra vi ivrigt söka; härskarinnan är hon
över himmel och jord, över luft och vatten.
Ali världen måste älska och ära henne.»

Dylika rent lyriska inslag, ofta i form
av fristående sånger, förhöja Gautier de
Coincy’s verk. Det är dem han avser,
då han på ett ställe talar om att han vill
sira det med doftande blomster från
sångens blomsteräng, med alla »les
floretes de son prael», som skola växa upp
omkring den, som för honom är »fleurs
de touz biens, fleurs de toutes fleurs,
fleurs royaus», blomman över alla andra,
Guds moder, Maria. — Och så har
madonnakulten i dessa Gautier de Coincy’s
mirakler skänkt oss något av ej blott
det innerligaste och varmaste, utan även
det skönaste och mest inspirerade, som
den medeltida litteraturen lämnat oss i arv.

I miraklet finner man det mänskliga
mängt med det andliga; det
karakteristiska för denna litteratur är att den, ehuru
religiös både till sin innebörd och sin
syftning, dock rör sig med människorna
på jorden, tagande sina ämnen ur deras
dagliga syndiga liv, som ställes i relief
mot evigheten. Det är, skulle man kunna
säga, medeltida novellistik med ett
översinnligt drag. Ett mirakel är nämligen,
i den betydelse ordet här tages, en liten
berättelse om hur Maria räddande
ingriper i ett människoöde, i en historisk
situation, i en konflikt människor emellan.
Beträffande många mirakler har det
påvisats, att deras ursprung är att söka i
predikningar, i vilka den lilla berättelsens
roll varit att påtagligt illustrera den
gudomliga nådens kraft. Säkerligen ha de

404

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free