- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
426

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Strömningar i svenskt 1900-talsmåleri. Av Erik Blomberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Blomberg

I fönstret. Oljemålning av Vera Nilsson. 192J.

färgglans, förvärvad på ort och ställe, är
på samma gång ljusare och giftigare än
Grünewalds, hans linje lugnare, slankare,
en mjukt obruten kontur. Många av hans
excentriska fantasier ha nog varit rent
självsvåld. Man kan kalla hans stora
komposition »Dandyns död» dandyismens
Pietà. Det raffinerade koketteriet med
exklusiva vanor har nu fått lämna rum för en
allvarligare och mänskligare känsla.
Dar-dels båda senast tillkomna verk på
Göte-borgsutställningen, den stora grupptavlan
»Fadern» med några svärmiska och
förtroendefulla barnansikten och det
fascinerande flickporträttet i violett och grönt
med det lysande vita ansiktet under tungt
svart hår stå som moderna
människoskildringar så högt i sin suggestiva själfullhet,
att de böra godtagas som tecken på en
verklig förnyelse inom det unga svenska
måleriet -— mot natur och innerlighet.

Det måttlösa form- och färgfrosseriet
var en av världskrisens indirekta
verkningar inom konsten, en annan var
förkärleken för det sjuka och vanställda,
för en smutsig och söndersliten stil. Men
den innebär redan en reaktion mot den
moraliska slappheten, den rymmer inte
bara hysteri och barbari utan också
vämjelse och hänsynslöst sanningsbegär.
Tyskland har naturligtvis varit härden
för denna kaotiska och brutala
expressionism (»Die Brücke», Kokoschka). Till oss
har den nått särskilt i Vera nilssons
arbeten. Hennes uppfläkta öländska hedar
och deformerade modellstudier vackla
mellan pose, cynism och ångest, ett
typiskt själsläge för den ungdom som tog
starka intryck av krigsfasan — i Pär
Lagerkvists tidigare arbeten finner man
lätt paralleller. Vera Nilsson har f. ö.
temperament och talang och i hennes

426

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0470.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free