- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
429

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Strömningar i svenskt 1900-talsmåleri. Av Erik Blomberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Strömningar i svenskt i g o o - talsmåler i

Skördearbete på Cottaccio. Temperamalning av
Hilding Linnkvist. 1922.
Tillhör dr. Etnil C hr i s t e n s s o n.

och försynta kategori, och med dem
besläktade men högre i färgen äro Edvin
ollers och landskapsmålaren C. o.
Kyhlberg, en föga produktiv men
mycket kultiverad lärjunge till Cézanne.

Om den dekorativa expressionismen
bör betraktas som individualismens sista
häftiga uppflammande till tjänst för en
djärv formell frigörelse, kan den nya
realismen med sin ibland ansträngda
saklighet och teoretiska torka jämföras med
en sådan litterär riktning som totalismen,
i vårt land företrädd av Ludvig
Nordström. Som en parallell inom bildkonsten
till modern mysticism sådan som t. ex.
fransmannen Jules Romains unanism får
man väl anse naivismen, den riktning
som kanske har mest att ge åt tiden.
Naivisterna, som räkna sin förste mästare
i tullnären Henri Rousseau, söka inte som
expressionisterna det visuellt typiska och
frappanta i ett motiv, utan detaljernas

stämning och liv, deras sammanhang och
särart. De vilja besjäla motivet, eller
rättare sagt tåligt avlyssna dess inre liv,
låta det smälta tillsammans med sin egen
känsla. Sambandet med österländsk konst
och även med österländsk panteism är
ju tydligt. Men då det tidigare varit en
rent artistisk påverkan österifrån, gäller
det nu själva den österländska livskänslan,
som vår egen synes närma sig — många
andra tecken i vårt kulturliv tyda därpå.
Naivismen innebär främst en inre
fördjupning — från en ytlig, inlärd och
mekaniserad civilisation till själens friska
och ursprungliga källor. Hellre bör en
känsla stämmas fram än deklameras på
kända konstfulla rytmer, hellre bör
handen treva med linjen än löpa i flott och
inlärt föredrag för att därigenom det
personligt egna må uppenbaras — nytt,
äkta och ärligt. Det är sant att naiviteten
i sitt medvetna närmande till barnets

429

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free