- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
446

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Stockholmsbilder från fem århundraden. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

S t o c k h o lm s b i l der från fem århundraden

Norrmalmstor g. Etsning av Johan Fredrik Martin, i j oo-talet.

akterna. Vasatiden presenteras av
arkivarien dr. Gunnar Bolin. Staden är här ännu
företrädesvis begränsad till den av vatten
kringflutna inre delen och behärskas helt
av det gamla Slottet med Tre Kronor.
Befolkningen utgöres till större delen av
köpmän och hantverkare, husen äro gotiska
gavelhus och karaktären borgerlig. Bland
de talrika bilderna skulle jag särskilt vilja
framhålla den naiva och intima
Väder-solstavlan i Stockholms Storkyrka och den
fängslande målningen av Slottet från
sydväst i Uppsala universitet med sin rika
grönska och sitt varma stilla ljus. Ett
ståtligt blad i sin energiska, expressiva
hållning är för övrigt Wolfgang Hartmanns
stora stick av Stockholm från 1650.
Rytmen är här rik och pulserande. Man
känner att denna stad håller på att spränga
gränserna.

Den karolinska tidens Stockholm
företer en i många avseenden förändrad
fysionomi. Det är framförallt den från krigen
hemvändande adeln som, rik på gods och
guld, trycker sin prägel på detta skede.
Den gamla vertikalismen får vika för
klassiska horisontaler. Staden breder
solfjä-derformigt ut sig i planet och får tack
vare de talrika nya palatsen på
Riddarholmen och malmarna en monumentalare, mera

aristokratisk karaktär. I Jean de la Vallées
och d. ä. och d. y. Tessins byggnader slår
renässansens anda in av fest och prakt.
Stockholm har tagit ett stort steg närmare
Europa. Dahlberg har i sitt stora
Suecia-verk rest denna tid ett bestående
monument, och det är säkert ingen tillfällighet,
att den lärde Dahlbergskännaren aktuarien
Erik Wennberg blivit anmodad redigera
just detta avsnitt, som tillhör bokens bästa.
Texten är saklig och klar och bilderna
valda med kunskap och omsorg. Högst
instruktiva äro de talrika teckningar, som här
finnas inströdda bland mera kända stick
och gravyrer. Jag vill särskilt erinra om
Dahlbergs förträffliga teckning av Slottets
borggård i Kungliga biblioteket, Elias
Bren-ners klara och vackra bild av Stadsporten
vid Köpmangatan i Uppsala universitet och
Lorenzo Magalottis lavering av
Skepps-och Kastellholmarna.

I det nya slottet når storhetstiden sin
monumentala avslutning, och med denna
landets och stadens främsta byggnad
öppnas samtidigt den följande perioden. Den
homogena karaktär, som utmärker den
karolinska tidens Stockholm, får under 17
ootalet vika för en mera splittrad och orolig
fysionomi. Frihetstidens första hälft
betecknar närmast reaktionen efter den väldiga

446

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free