Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Renässanstidevarvets nederländska målarkonst. Det nationella och det europeiska. Av August Hahr
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Renässanstidevarvets nederländska målarkonst
Madonna. Oljemålning av Jan van Hemessen.
I Nationalmuseum. ’
Så är fallet t. ex. med Pieter
Aert-SEN, den dels i Antwerpen, dels i
Amsterdam verksamme holländaren, eller hans
lärjunge flamländaren joachim
Buecke-laer, vilken senare av en slump kommit
att bli mera representerad i Stockholms
Nationalmuseum än på något annat håll.
Båda äro genrens och stillebenets erkända
och vördade grundläggare i den
nederländska målarkonsten. Men deras fantasi
rör sig tungt och trögt. Att intryck från
italiensk konst fastnat hos dem märkes
emellertid. De känna sig icke vidare
säkra och obesvärade inför sina
gestalters ställningar och rörelser och söka så
gott de förmå, likväl utan direkta lån,
komma till rätta med rörelseproblemen.
Men gestalterna, huru mustigt
karakteristiska de än verka, i synnerhet i de
storfiguriga kompositionerna, förefalla
ofta så obeskrivligt tvungna och
poserande. De påminna oss om den bekanta
barnleken, vari deltagarna mitt uppe i
vilda hopp- och dansrörelser och gester
på en given signal skola stanna orörliga
i den ställning de intogo, då rörelsen
459
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>