- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
461

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Renässanstidevarvets nederländska målarkonst. Det nationella och det europeiska. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

R en ’d s s an s ti d ev ar v e t s nederländska målarkonst

Barnamordet i Betlehem. Oljemålning av Pieter Brueghel d.ä.

I Brüssels museum.

Han har ej blott utvecklingshistorisk
betydelse, utan är aktuell än i dag. I
honom mötas gotik, renässans och barock.
Under sin bana som tecknare för
kopparstick inspireras han av Hieronymus
Bosch’s fantastiska skräckvisioner, men
även av dennes karaktärsfyllda
genrescener. Det är den tid, då han utvecklar
sin enastående förmåga som berättare
och illustratör. I gravyrer från denna
pieriod, t. ex. i serierna »Dygder» och
»Dödssynder», predikar han, oftast på ett
rent medeltida formspråk och med en
nästan abnorm uppfinningsgåva i de
otroligaste sammansättningar, om synd och
straff och eviga kval. I andra stick se
vi honom åter nästan modernt
impressionistiskt framtrolla storslagna eller
idylliska landskap och karakteristiska
folktyper.

Från 1558 övergår han definitivt till
målarkonsten, som han till sin död 1569

förblir trogen. Här återspeglas så väl i
genrebilder med eller utan tendens som
i bibliskt berättande bilder på ett
underbart suggestivt sätt hela den värld han
såg omkring sig. Av den italienska
renässansens syntaktiska regler för figur- och
gruppkomposition har han icke behov,
oaktat han besökt Italien ända till
halvöns spets och måste ha sett icke litet
av landets konst. Hans senare bilder
visa snarare märkligt nog hän på
barockens måleriska stil och uppfattning. Som
knappast någon före honom förstår han
att skildra den momentana rörelsen. Han
går utan alla förutfattade meningar löst
på företeelsen sådan den i verkligheten
är eller avspelas. Han frågade icke efter,
huru andra hade löst den eller den
uppgiften. Däri låg hemligheten av hans
framgång. Han betonar plan och konturer,
tynger ej genom alltför ingående
modellering, och linjerna ges den livets och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free