- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
483

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Nationalteatret gennem 25 aar. Av Einar Skavlan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nationalteatret gennem 25 aar

Fot. Atelier Rude.

Ha uk Aabel som Je p p e paa bjerget.

like lenge som begge forgjengerne
tilsammen. Til en viss grad forente han
ogsaa begges egenskaper: han var
ikke bare teatermann som den ene, og
ikke bare litterat som den annen, men
begge deler. Christensen hadde 16 aars
erfaring som skuespiller bak sig, han
var en av teatrets beste kunstnere og
hadde under Vilhelm Krag med held
arbeidet som sceneinstruktør og
næstkommanderendeved Nationalteatret.
Dessuten var han kjendt som en litterært
dannet mann, han hadde i sin ungdom
utgitt baade dikte og noveller. Fra alle
sider blev han møtt med tillid som den
selvskrevne chef.

Uten tvil hadde Christensen mange
betingelser som teaterchef — nesten for
mange: i tolv aar var han skuespiller,
instruktør og teaterchef paa en gang. Og
de to første virksomhetene kom altfor
meget iveien for den tredje, som skulde
være den viktigste. Ogsaa Christensen
var trett och utslitt, da han traatte
tilbake som chef, og hans siste sæson var

ikke heldig. Fra nyttaar 1924 er han
atter knyttet til teatret som instruktør
og skuespiller.

Ser man paa hans tolv aar i
sammenheng, er der allikevel betydelig
fremgang og vekst i Christensens
chefs-tid. Der kom større sikkerhet og en mere
planmessig begrensning i selve teatrets
opfatning av sine egne formaal. Efteråt
balletten en kort stund i Christensens
første chefstid hadde truet med aa ta
plass ved siden av operaen, blev faren
itide avverget. Orkestret blev redusert
ganske kraftig, slik at begge de andre
kunstarter maatte vike plassen, og
Nationalteatret blev heltut en talescene,
som det var grunnlagt for aa være.

Og rent kunstnerisk skjedde der en
betydelig utvikling under Halfdan
Christensen. En ny tid trengte sig frem baade
i instruksjon og rent ydre opsetning -—
en reaksjon mot de altfor realistiske
virkemidler og en bevisst streben efter
en mere kunstnerisk innlevelse i hvert
skuespills egenart og særlige stemnings.

483

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0531.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free