- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
518

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Antika silverserviser. Av Martin P:n Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Al ar tin P:n Nilsson

Kanna med segergudinna.
B o s co Reale.

sar kejsaren sittande på sin ämbetsstol;
honom nalkas en procession
representerande rikets provinser, i spetsen för vilka
går en stolt kvinnogestalt, som bär en
segergudinna på sina händer. Den andra
sidan framställer långskäggiga,
skinn-klädda barbarhövdingar, som med
förtroende och vördnad framträda inför
kejsaren för att i hans vård anförtro sina
bara.

Motstycketframställer Tiberius’ triumf.
Augustus’ styvson och efterträdare, hans
trogne och skicklige medhjälpare i
krigen mot rikets fiender, åker på
triumfvagnen upp till Kapitolium, och framför
Jupiters tempel bringas segeroffret.
Ämnet bestämmer tiden för dessa konstverk,
som inta en framstående plats i dess
konsthistoria. Redan här finner man
förstadiet till den reliefkonst, som mera
utbildad återkommer på monumenten

från Flaviernas och Trajanus’ dagar.
Figurerna äro ej fördelade på skilda
reliefplan utan framträda efter sin
ställning i rummet, närmare eller längre
tillbaka. Bakgrunden är ej en neutral yta
utan upplöser sig i luft; följden blir en
verkan av rymd. Man må ge akt på
den grupp av liktorer med fasces, som
omgiva kejsaren på bilden med
barbarhövdingarna, eller på tjuren, vars huvud
hålles ned för att mottaga det dödande
hugget av offeryxan. Han är inställd
snett i fältet, bakkroppen i lägre relief,
medan huvudet frigör sig från bildytan.
Så ger han en levande bild av djurets
ansträngning och ångest i
dödsögonblicket.

Jämte den pompösa patriotismen och
hyllningen för kejsardömets och fredens
grundläggare går idyllen, en
överkultiverad tids längtan efter naturen, och
realismen, dess reaktion mot en typiskt
idealiserande konstuppfattning. Stilleben
blev en omtyckt konstart; det bär det
grekiska namnet xenia, gästskänker, vilket
förklaras av seden att en främmande
gäst, som tog in hos en gästvän, endast
de allra första dagarna undfägnades vid
sin värds bord; därefter sände denne
honom livsmedel, som han lät tillreda
av sina egna slavar, som en välsituerad
man alltid medförde på resor. Därför är
det ej märkvärdigt, att på det bägarpar,
vars dekorationsmotiv utgöres av
stilleben, till detta på varje sida fogas ett
levande djur, men ett matnyttigt. Vår
bild visar en fet gås, som med flaxande
vingar förgäves söker lyfta till flykt,
framför denna en död hare, en herdestav och
längst till höger en kullstjälpt korg med
druvor och ett par döda trastar.

En överraskning var de båda
bägarpar, som framställa scener ur fåglarnas,
tranornas och storkarnas, liv. Man hade
knappast väntat att i antiken finna denna
intimitet och frihet i djurbilden, som läg-

51*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free