- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
553

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Ett diskussionsinlägg rörande målarkonsten. Av Ragnar och Sven Holm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett diskussionsinlägg rörande målarkonsten

Kristus på korset. Oljemålning av Mattias Grunewald.

I Colmar s museum.

konstvärde. För målaren och hans närmaste
likar bör detta mätas av det meddelades
överensstämmelse med konstnärens drivande
intuition. Dessutom blir det vid
bedömningen alltid fråga om värdet för åskådaren
i större allmänhet, d. v. s. om anpassningen
till en vidare publik. En fordran på en
s. k. personlighet bakom konstnärens
drivande intuition är helt naturlig för varje
åskådare.

Vi kunna redan på detta ställe i vår
uppsats inflika en liten, ännu inför
allmänheten befogad opposition1 mot själva
beteckningen »skön konst» och framför allt
mot den av denna beteckning suggererade
uppfattningen, att konstens uppgift bara är
att framställa det som är vackert, att
konsten bör giva oss rena harmonier. Musiken

1 Samma opposition har gjorts bl. a. av Y. Hirn.

har sedan lång tid tillbaka allmänhetens
tillåtelse att flitigt använda disharmonier,
och det torde vara på tiden att samma
rättighet mera oförbehållsamt tillerkännes
målarkonsten. Man bör betänka att
livskänslan, till vilken ju konsten syftar, ofta
eggas mera genom harmoni omväxlande
med disharmoni i lämplig rytm än genom
ren harmoni. Det är icke för intet vi
tilltalas av syntesen Faust-Mefisto; och inför
det skräckinjagande, utomordentliga
konstverket »Kristus på korset» av Mattias
Grunewald, nu i Colmars museum, måste
vi erkänna, att disharmonien i fråga om
motivet i måleriet är på sin plats, om
den ger uttryck åt det sublima. Men det
är ej disharmonien vi därvid rent estetiskt
njuta av, utan den beundransvärda
överensstämmelsen mellan formen ocfi motivet.
Känslan av fasa — vi bortse från det

553

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0605.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free