- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
557

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Ett diskussionsinlägg rörande målarkonsten. Av Ragnar och Sven Holm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett diskussionsinlägg rörande målarkonsten

Kafé i AI ar o eko. Oljemålning av Henri Matisse.

pel, citerat av Grünewald efter den store
målarpedagogen Matisse, torde kunna ge
något begrepp därom, ehuru det ej är
karakteristiskt för alla riktningar inom den
moderna konsten, utan blott för de enligt
vår åsikt mera typiska, de enda vi i det
följande komma att behandla.

Matisse kom en gång in i ett kafé i
Marocko, där ett antal araber sutto på
marken framför en skål med guldfiskar och
en rosafärgad blomma, och det frapperade
honom, att »ces grands diables», som han
skriver, »kunde tillbringa timmar i
kontemplation framför en blomma och några
guldfiskar». Detta var motivet. Då han
sedan skulle återge det, gjorde han till en
början en av männen röd, en annan blå
och en tredje gul o. s. v. Deras ansikten
hade drag, ögon, mun och näsa. En rökte
pipa; nedtill stod en rad med tofflor, som
vanligt utanför ett moriskt kafé. Men
under arbetets gång avlägsnade han
tofflorna och pipan, ansiktsdragen, de olika
färgerna på burnuserna och målade allt i
en lugn, grå ton. Endast guldfiskarna gjorde

han gula och blomman rosafärgad. I
verkligheten voro fiskarna röda, men det röda
i dem skulle göra blomman violett, och
han ville ha henne rosafärgad. Därför
målade han dem gula.

I princip skilde han sig därvid ej från
de gamla, stora mästarna, som också
ändrade färgen och framhävde det väsentliga
samt lade stor vikt vid kompositionen,
men i praktiken gjorde han det. Han gick
nämligen mycket längte i förenkling, han
leddes av sina spekulationer om måleriets
väsen till att renodla sitt motiv. De övriga
»moderna» göra på samma sätt. De
använda sig vidare, liksom Matisse, mera
konsekvent av sin kunskap om färgers och
formers samverkan än de äldre
konstnärerna gjorde, vartill kommer, att denna
kunskap, tack vare alla de experiment som
utförts av impressionister och kubister,
är större än deras föregångares. Och
vi våga dessutom påstå, att de härvid
äro påverkade av tidens vetenskapliga
läggning, åtminstone i så måtto, att denna
suggererar dem till nästan vetenskapliga

557

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0609.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free