- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
570

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Rokokons uppkomst. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lindblom

Applique och ljusstake i rokoko med mer eller mindre rent
naturalistiska former. Svenska arbeten.
Nordiska Museet.

ren rokokomänniska; varken asymmetrier
eller rocailler kunna anträffas å hans blad
(sid. 567). A dessa möter man däremot
redan talrika »chinoiserier» — en vink om
det sedan 1600-talets slut allt mera
stegrade intresset för underlandet i öster, som
med sin oupplösliga enhet av natur och
raffinemang enligt valfrändskapens lagar
lockade 1700-talsmänniskorna och
påverkade rokokons formbildning, låt vara
kanske mindre än den populära
uppfattningen plägar hävda.

Vad slutligen Nicolas Pineau beträffar,
så har hans namn länge varit ganska
glömt, ehuru det på den senaste tiden
allt mer ställts i förgrunden bland
régen-cens rumsdekoratörer. Hans ornamentik
präglas av Bérain-element, men tillämpade
på ett friare sätt och med en tendens
mot blommande lätthet, som gör honom

till en av rokokons allra viktigaste
pioniärer.

Den andra riktlinjen för
régenceorna-mentikens utveckling knyter Frankrike
återigen nära till Italien. Det stora
namnet är härvid Gilles-Marie Oppenord.
Odets lek ville, att han även genom sin
börd skulle beteckna ett främmande
inslag: han var nämligen son till en
holländsk ebenist. Under sina mångåriga
studier i Italien insöp han dess anda.
Men hans bevarade skissböcker och hans
stick visa, att det alis icke var den heliga
antiken, ej heller renässansen eller
Palladio som intresserade honom, utan i
stället det Italien som den franska
klassicismen så hårdnackat bekämpat:
Berni-nis och Borrominis värld med dess
fantastiska dekorationer av upplösta kartuscher,
jättelika musslor och konstgjorda klipp-

570

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free