- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
576

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Rokokons uppkomst. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lin db lom

Detalj från drottning
Victorias skrivrum å Stockholms
slott. Måttfull
fransksvensk rokoko.

den porösa musselbildningen överst å
det sid. 573 återgivna sticket. Märk dess
sten-artade konsistens! Det rinnande
vattnet nedtill å sidorna ger åt fantasien en
rationell motivering för formupplösningen
hos denna »mussla».

För rocaillens utnyttjande ur
dekorativ synpunkt har Meissonnier själv varit
ytterst verksam. Vi möta t. ex. redan hos
honom den bordutsmyckning medels
rocailler, som för rokokon i alla länder
blev av normgivande art (sid. 574). Eljest
hör ju rocaillen till det som kraftigast
nyanseras under den nationella smakens
inflytande.

Vi ha i denna rent morfologiska
undersökning blott i förbigående kunnat
uppehålla oss vid rumsdekorationen som
sådan. Till de belysande exempel, som

ovan lämnats, kan lämpligen tillfogas
ytterligare ett i rokoko, ett väggprojekt
av Meissonnier (sid. 575). Med alla
sina överdrifter ger bilden ett slående
intryck av vilken betydande roll de nu
skildrade tre nya motiven spela för
interiörbildningen. Betecknande nog,
angives ritningen vara gjord »för Portugal»;
det är anmärkningsvärt, att Meissonniers
stil framför allt synes ha slagit an på
de rika magnaterna i Europas utkanter;
det finnes t. ex. en serie stick av
mästarens hand utförda för en prinsessa
Czar-toryski, en annan för greve Bielenski
»grand maréchal de la Couronne de
Pologne» , alla visande samma utsvävande
rumsstil. Också i Tyskland, Österrike
och Venedig har Meissonnier vunnit
re-sonnans, däremot är det påfallande, att
man i Frankrike kraftigt reagerade mot
hans interiördekorationer, trots att han
inom konsthantverket, särskilt beträffande
möbler och pretiosa, även här fick ett
dominerande inflytande. Det drag i
Meissonniers rumskonst, som framförallt stötte
på motstånd, var dess in absurdum drivna
asymmetri. Framförallt är det Frankrike
som — jämte Sverige — reagerar på
denna punkt.

Uppträdandet av de nu skildrade
trenne element, som konstituera rokokon
i dess egenskap av ny stil, innebär
emellertid ej, att régencens motiv försvinna.
Tvärtom. Man finner snart, att rokokon
är intimt anknuten bakåt och att den är
otänkbar utan Bérain. De vackra
pannå-dekorationerna i Drottning Victorias
skrivrum å Stockholms slott från omkr. 1750
erbjuda sålunda typiska exempel på en
förening av förvånande ren
beslagsorna-mentik med illusionistiskt levande
lagergrenar och rocailler (bilden här ovan).

Det senast berörda exemplet ger vid
handen, hur intimt i själva verket flertalet
former glida in i varandra under
perioderna barock-régence-rokoko. Stilhisto-

5 76

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0632.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free