- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
631

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Ny nordisk grafik. Av August Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ny nordisk grafik

bara två blad (torrnål), men deras lätta
silverton och teknikens blygsamhet stå
på samma nivå som de unga
svenskarnas. En annan motsvarighet var
norrmannen Gudmund Stenersen.
Torrnålsbilden Holmenkoll-rennet hade, som de
flesta grafiska verken av norsk skola,
ett större format än de nyss nämnda,
men andan i denna lätt nedkastade,
friskt improviserade vintersyn var
densamma. Det starkt personliga skall man
överhuvud icke begära av denna
ny-nordiska grafik. Vad norrmännen
beträffar anar man bakom dem två äldre
inflytelser, Werenskiold och Nordhagen,
den senare mest för rent tekniska sidor,
ungefär som Tallbergs inflytande på
svensk etsningskonst. Munchs skugga
spanade man däremot förgäves efter i
den norska samlingen hos Liljevalchs;
men där saknades alldeles uppenbart en
hel rad modernister, framför allt
Sörensen och Per Krohg. Det starkt
moderna elementet var likaledes frånvarande
på den svenska avdelningen, medan en
och annan dansk modernist stärkte den
rika omväxling som rådde på denna
avdelning.

Ett gemensamt drag i alla fyra
ländernas grafik på kopparplåt är att den
icke ser långt tillbaka. Man blir rätt
överraskad, då man i mängden av stora,
oförskräckt improviserade, halvmoderna
kompositioner stöter på en gravyrform
som är återhållsam och reaktionär, d. v. s.
följer linjeetsningens klassiska linjer. De
enda prov som locka fram tanken på
Rembrandt och över huvud de
holländska gammalmästarna äro danskarna
Andreas Frijs och Ernst Zeuthens blad. I
dem råder den fina ekonomien, som med
ett fåtal linjer söker uppnå en
atmosfärisk och luftperspektivisk verkan. Av
de båda är Zeuthen den rikare naturen
och den mera modernt rustade. Hans
egentliga betydelse ligger dock på trä-

"63"

Gosse efter badet. Träsnitt
av Ernst Zezithen.

snittets område: där är han en av de nu
ledande mästarna.

Träsnittet synes över huvud locka de
kraftigare begåvningarna, och hela
samlingen träsnitt i svart och färg var nog
den mest omväxlande på utställningen.
Det är lätt att skilja på dem som taga
träsnittet i dess strävare form som en
klar och knapp tecknad mönsterbild, och
dem som använda det till koloristiska
effekter eller till ett djärvt ljusspel.
Norrmannen Salicath och dansken
Zeuthen synas mig stanna vid den strängt
tecknande ståndpunkten, medan svensken
Gehlin och dansken Salto lägga an på
ett slags kolorit i svart och vitt;
svensken Siegård är en effektsökare i
ljusbehandling. Den sistnämnde hör till dem
som experimentera och icke ännu funnit
en form som är nog klar och överty-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0691.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free