Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Ny nordisk grafik. Av August Brunius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ny nordisk grafik
Vattenbäraren i Taormina. Litografi av J. F. Willtimsen.
inte i denna form lyckats klinga fram
så bra som i hans keramik.
Litografierna slutligen påkalla
uppmärksamhet såsom den mest direkta
grafiska metod och därmed, för många,
det naturligaste uttrycket för modernt
konstnärsväsen. Den svenska avdelningen
var bedrövligt mager; här skulle ett
inslag av de moderna målarna ha gjort
gott; man såg det på den verkan
Bertel-Nordströms stora blad hade, i synnerhet
det vackra huvudet tryckt i brunt —■
han har åtminstone fantasi. Norrmännen
däremot älska litografien som uttrycks-
medel. Werenskiolds porträtt och
barnbilder stodo i främsta ledet av
utställningens sevärdheter: där sammansmälte
den milda soliga stämningen med
teckningens lena färgsuggererande drag.
Henrik Lunds mera impressionistiska, kort
antydande stil i porträtthuvudena var
kanske mera intagande i den äldre
serien (som också rymde märkligare
modeller), men ett huvud som Moissis drog
även nu till sig blicken. Den mest
förfinade litografiska konstnären i denna
samling var i mitt tycke den unge Rolf
Lunde, som utvecklade den allra största
633
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>