- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
648

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Bayreuth och dess minnen. Av Sigrid Elmblad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigrid Elm b lad

ståndpunkt som det intagit till sin tid
blir en annan. Richard Wagner var ett
av de skinande ljus på vägen som lysa
vandraren, men vandraren går vidare
och har från 1914 redan hunnit bryta
nya stigar.

Festspelens resultat har dock dess
bättre kullkastat alla tvivel på
framgången och överträffat alla förväntningar.
Två ej medräknade faktorer ha spelat
in, och Bayreuth har kunnat anteckna
en storartad succés efter de år av
umbäranden som både den lilla
staden och huset Wahnfried haft att
genomgå.

Den första av dessa faktorer är
att så gott som enbart tysk publik haft
tillräckligt ekonomisk bärkraft att låta
alla dessa festföreställningar gå av
stapeln med i förväg utsålda hus. Och den
andra faktorn är av verkligt gripande
art. I ali den nesa, alla de
förödmjukelser som den tyska nationen fått lida
har den känt som ett livsbehov att
samla sig kring detta storhetsminne, ett
av dessa namn som representera
Tysklands plats bland de främsta på andens
och snillets område. Festspelen ha detta
år vuxit ut till en fosterländsk hyllning,
en nationell samling, som kommit
publiken att spontant resa sig, exempelvis
i »Mästersångarna», och stående åhöra

Hans Sachs’ lovsång till »den heliga
tyska konsten». Liksom under Richard
Wagners tid ha genom »Patronatscheine»,
bidrag på tusen mark, insamlade genom
en för Bayreuth ivrande kommitté,
festspelen möjliggjorts i år. Det har ju
alltid varit Bayreuths taktik att upptäcka
och kreera blivande divor och
världssångare. Flera yngre svenska krafter ha
i år varit med i elden. Deras tyska
karriär är väl därmed säkrad —
världsrykte vinna de däremot ej lika visst
därmed. Metropolitan och Covent
Garden rikta näppeligen längre sina blickar
mot Bayreuth. Den hedersvakt, som slagit
ring kring den store mästarens minne och
hans livssak, måste dock alltjämt möta
sympati och förståelse. Weimar,
Sachsen-wald, Bayreuth —■ det finns många rika
minnestempel inom Tysklands ännu vida
gränser, och vem kan undra på att trötta
och betungade pilgrimer vallfärda dit
för att återvinna tron på Tysklands kraft
och förnyelsens under.

Och ett är visst, mänsklighetens skuld
till de stora andarna blir alltid lika djup,
och Richard Wagners namn i Bayreuths
historia är i varje fall dess mest
glänsande minne. Med Wotan måste varje
musikälskare utbrista: »Vollendet das
ewige Werk!» —- även om det icke är
musikens sista ord.

648

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0708.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free