- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
30

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - J. A. G. Acke. Av Yngve Berg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Yngve Berg

Östrasalt. Oljemålning, i g 06.
I Göteborgs museum.

när. Om hans färg också är
impressionistisk såtillvida som den verkar genom
färguppdelning, strävar den för den skull
ej efter naturalistisk verkan. Skalan är
alltid specifikt Ackesk, antingen den
skimrar i guldgrönt, som vore sceneriet
förlagt till havets botten, eller flimrar i
luftigt blå toner. Också i formen kände
sig Acke obunden av verkligheten. Sina
naturstudier använde han fritt och
suveränt, hans figurer ha en omisskännlig
inbördes likhet, variera samma typ, och
hans linje får lätt en flytande dekorativ
mjukhet, erinrande om vattenväxter eller
böljande kvinnohår. Till och med i sina
porträtt är Acke fantasikonstnär och
lyriker. (Han använde gärna själv
uttrycket poet som beröm om en målare.) En
sådan bild som det vackra porträttet av
fru Greta Bonnier till exempel har, fastän
det är en hyllning till livet i dess styrka
och fullhet, något okroppsligt och
overkligt, man minns det nästan endast som en
mild fläkt en sommardag. — Ett steg
längre emot fantasikonsten står »Morgon-

luft», bilden av en kutter med en naken
gosse, som hänförd sträcker sig mot den
vackra dagen. I den har glädjen över en
vacker sommarmorgons skönhet fått ett
nästan dityrambiskt uttryck. Acke var
en entusiastisk seglare och
friluftsmän-niska, som till och med sysslade med
uppfinningar på båtkonstruktionens område.
En icke ringa del av hans målningar äro
mariner. I regel låg det soliga och
älskliga mest för Ackes temperament, men
han hade också en dragning till det
farliga och riskfulla, som kom honom att
lyckas med motiv av dystrare kynne.
Hans Bränningar på Nationalmuseum har
en sälta i färgen och en våldsam
intensitet i linjen av utomordentlig verkan. Här
stegras intrycket på ett lyckligt sätt av
den vresiga behandlingen av det litet
motsträviga materialet. Eljest har man
ibland intrycket att oljan var för seg för
Acke, den har svårare att följa hans
kvicka improvisation, medan akvarellen
och stucken flytande och smidigt följa
hans minsta impuls.

30

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free