- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
91

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Wladyslaw Reymont. Av Anton Karlgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wladyslaw Rey mont

•/x X*

tøm.

Fot, Pilanda, Nizza.

W La dy s l a w Rey mont och hans hit s tru

tecknade gestalt, romanens kanske
vackraste, författaren liksom personifierar det
polska folkets förmåga av aldrig
sviktande uthållighet i lidandet. Kring dem
grupperar sig sedan ett präktigt galleri
av livfullt och saftigt tecknade typer.
Alla — storbönder och fattiglappar,
drängar och daglönare, tiggare och
landstrykare, präst och byfogde — äga sin
starkt utpräglade personliga fysionomi.
Det är människor på gott och ont, som
dock alla ha ett gemensamt: en sällsynt
vitalitet, förmåga att leva fullt och
intensivt. De älska och hata, njuta och
lida, hoppas och förtvivla, glädjas och
sörja — allt för full maskin; starka
känslor, sjudande lidelser behärska dem.
Så som Reymont tecknat de små
vardagsmänniskorna i den lilla
genomsnittsbyn, vilar det, trots deras ringhet och
fattigdom, en betagande glans över dem alla.

Och dock är för författaren icke
teckningen av de skilda personligheterna hu-

vudsaken — det är den polska byn som
är författarens hjälte. Det är mot
bakgrunden av dess liv och utveckling som
han låter sina typer framträda, och det
är teckningen av denna bakgrund som
utgör romanens i första hand bärande
moment.

Den stora, dominerande regulatorn av
byns liv är naturen själv —■ om detta
gäller varje by, gäller det i särskilt hög
grad den polska, vars människor, som
de slaver de äro, på ett alldeles
speciellt sätt äro knutna till naturen.
Naturskildringen blir därför för Reymont av
en rent primär betydelse. Författaren
poängterar det själv: det är icke den
nyss refererade handlingen utan ett
annat, väldigare drama, naturens eget, som
avspeglar sig i namnen på romanens
olika delar: Hösten, Vintern, Våren och
Sommaren.

Med överlägsen konst skildrar nu
Reymont naturens liv i alla dess skiftningar,

91

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free