- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
200

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Erik Werenskiold. 1855 — 11 februar — 1925. Av Arne Nygård Nilssen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arne Nygård Nilssen

Prinsessen som ingen kunde målbinde. Norske folkeeventyr.

første tilforladelige skildring vi har av
norske typer og norsk karakter, uten
snev av turistagtig utvendighet, men
like langt fra at være kjedsommelig
etnografi. Med evne til knap og livfuld
skildring av situationen og et
forbausende tegningens mesterskap er det et
klassisk illustrations verk Werenskiold her
har skjænket verden. Ialfald finder Karl
Madsen ikke nærmere ting at jevnføre
med end Rembrandts bibelske
illustrationer. Men slik er de gåt os i blodet med
sin overbevisende selvfølgelighet at vi
nu kan ha vanskelig nok for at
værdsætte dem som den geniale bedrift de er.

Det er betegnende for det målbevisste
i Werenskiolds kunst at vi her i hans
ungdomsverk finder uttryk for alle
bærende egenskaper i hele hans produktion.
Med sit ubedærvede bondesyn følte han

sig avgjort i opposition til den
galleri-inspirerte Münchener-kunst, som la an
på at gjengi naturen, set gjennem gamle
mesteres briller. Selv har han aldrig malt
en kopi. Han blev naturlig en ildfuld
elev av den franske naturalisme. Men
hans tilslutning fik sin form av den
mandige ærlighet som har præget al
hans færd. Werenskiold ’ var den som
sterkest og mest bevisst trak
konsekvensen av naturalismen: En kunst med krav
på at være sand måtte bli national, —
det var norsk maleri det gjaldt at skape.
Selv satte Werenskiold bo i Norge for
godt og blev i en gjennembrudstid for
malerkunsten en av de førende mænd,
både ved sin personlighet, sin kamp for
at sikre rum for den nye kunst, og ved sin
åndfulde gjennemføring av kravet til
sandhet og egthet i sin egen uaffekterte kunst.

200

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free