- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
204

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Erik Werenskiold. 1855 — 11 februar — 1925. Av Arne Nygård Nilssen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ame Nygård Nilssen

Barn. Oliemaleri. 1920.
Tilhører konsul Axel Heiberg, Lysaker.

men er allikevel et av hans bedste
portrætter. Så litet kan koloritten hos denne
maler ha at bety. Til gjengjæld er det
i sort og hvitt han feirer de største
maleriske triumfer. Ved siden av de
strengeste krav til kompositionens
klarhet og formens fasthet og præcision eier
han nemlig det fineste blik for luft og
for rum, for lysets styrke i farven, —
valør. Derfor arbeider han også så gjerne
med lysproblemer, både som tegner og
maler; — den eneste gamle mester han
følte dragning mot i sin ungdom, var
Rembrandt.

Dette grafiske grunddrag i
Weren-skiolds kunst er blit styrket ved nye
illustrations-opgaver, som længe trængte
tilside arbeid med farve og pensel.
Selvstændig ved siden av Gerhard Munthe
og fulgt av den unge Halfdan Egedius
blev det Werenskiold som sterkest
præget den billedmæssige del av den store
illustrerte utgave av Snorre fra 90-årenes

slut. Mens Munthe, mesteren for det
dekorative utstyr, i sine illustrationer
har fundet en form for kraftig forkortet
naturalisme som nærmer sig den
dekorative flatestil i friserne og vignetterne,
så bygger Werenskiold helt på
virkelighetens grund også her; han arbeider
med perspektiv, med runding og rum
og med lys. Men det er, hos
Werenskiold også, en forenklet naturalisme,
fast og knap i komposition, plastisk klar
og med en ornamental karakter som
eventyr-tegningene alt hadde tilløp til.

I Snorre ser vi Werenskiold vinde
frem til en strengere tegnemåte, en
penneteknik med paralellisme av kraftige
streker holdt ut fra hverandre, mens ældre
pennetegninger bygget sig op av tynde
streker oppå hverandre, streker som
gjerne fulgte figurens form, mindre
ut-præget paralelt, — like gjerne skravert.
I Snorre går streken ofte på tvers av
formen, ■— hovedindtrykket er horison-

204

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free