- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
309

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Vem var den okände? Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vem v a r de 11 okände?

Sergels ateljé i Rom. Teckning av Henry Fuseli.

I Nationalmuseum.

beth, som Fuseli hemsände till Royal
Academy’s utställning 1777.

I Sergels ägo befunno sig en mängd
teckningar av den produktive Fuselis
hand; Nationalmusei Sergelsamling
innehåller bortåt tjugu, däribland flera för
förståelsen av Fuseli högst belysande
kompositioner med dramatiskt innehåll.
Några stora blad äro omsorgsfullt
lave-rade, delvis också akvarellerade. Två
av dem, en scen ur Iliaden och en
ur Pyramus och Tisbe-sagan, äro —
säkerligen av Fuseli själv —
betecknade Roma oct. j6. Fuseli à Sergell.
Samma år är också den effektfulla,
högromantiska scen daterad, som här
återgives. Med dessa Fuseliblad för ögonen
har man svårt att frigöra sig från
känslan av att Sergel i sina märkliga
teckningar av spök- och drömsyner låtit sig
starkt påverka av vännens fantasimät-

tade idévärld och måleriskt uttrycksfulla
stil.

Det finnes två teckningar av Fuseli,
där Sergel figurerar som huvudperson.
Dels en dråplig bild av den svenske
romaren i helfigur, korpulent och säker,
dels och framförallt den värdefulla
interiören från hans ateljé med »Amor
och Psyke» i fullt arbete. Utom
huvudgruppen observerar man särskilt en mager
figur invid väggen, sysslande med
modellering; det är enligt en gammal påskrift
Fehrman. Sittande till vänster synes
Fuseli själv, vars gängliga, löjliga gestalt
Sergel i sin tur förevigat i ett par
utmärkta karikatyrer. Den ena är den här
återgivna en-face-bilden av målaren,
bredbent, med händerna i sidan och med
tri-corne på sitt enorma huvud. Den andra
visar honom i något slags extas, vikande
undan för att fria sig från ett otal nakna

309

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free