Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Vem var den okände? Av Andreas Lindblom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Andreas Lindblom
Henry Fuseli. Teckning av J. T. Sergel.
I Nationalmuseum.
gestalter, som sträcka sig ned från skyn
i tämligen obscena attityder — tydligen
en hänsyftning på några av
vederbörandes fantasier. Utom dessa karikatyrer
finnas av Sergels hand tvenne
blyertsteckningar återgivande Fuselis drag, den
ena, ur porträttsynpunkt mindre givande,
föreställer enligt Sergels påskrift Fiiseli
till häst i Rom, den andra är den här
återgivna profilbilden. Vi återkomma
nedan till detta vackra blad, så mjukt och
ändå distinkt, så franskt till sitt väsen.
* * *
Men Sergel har också modellerat
Fuselis byst. Detta hittills okända faktum
framgår av en förteckning å den
ovannämnde Karl Gustav Fehrmans
konstsaker, ett noggrant uppgjort
inventarium, som säkerligen avfattats av honom
själv, även om den bevarade kopian
visar sig ortografiskt mindre korrekt.
Under rubriken »Moderna Buster» omtalas
där bland annat »Målaren Frusly (!) af
Sergell» (i förteckningen omtalas även
tvenne teckningar av »Fuisly»). Att
Fehrman, Sergels och Fuselis
gemensamme Rom-kumpan, skulle misstagit
sig på denna punkt är otänkbart. Sergel
har otvivelaktigt porträtterat Fuseli, och
åtminstone ett exemplar av bysten har
vid sjuttonhundratalets slut funnits i Sve-
310
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>