- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
337

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Sjuttonhundratalets måleri i Venedig. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sovande nunna. Oljemålning av G. B. Piazzetta.
I Nationalmus elim.

Sjuttonhundratalets måleri t Venedig

Av An d r e a s Lin d b l om

’ET VENETIANSKA
I måleriet har tre
storhetstider. Den första inträffar
vid pass 1460—1500; det
är Carpaccios, bröderna Bellinis och
Gior-giones tid —■ ungrenässansen, med
ynglingaålderns upptäckarenergi och
romantik. Andra storhetstiden sammanfaller
med Tizians, Lottos, Veroneses och
Tin-torettos förundransvärt mogna
århundrade. Den tredje, det är
sjuttonhundratalet, med Piazzetta, Tiepolo, Canaletterna
och Guardi. Mellan andra och tredje
storhetstiden faller alltså
sextonhundratalet, en period om vars venetianska
produktion man tidigare haft föga
kännedom. Utställningarna av italienska
porträtt i Florens 1911 och av 1600—
22 — Ord. och Bild, j>4:e årg.

1700-talsmåleri 1922 (sammastädes) ha
väsentligt ökat vår kunskap härvidlag,
men tillika bestyrkt vad man länge haft
på känn, nämligen att den rent inhemska
produktionen i Venedig under
sextonhundratalet företer en stark avmattning.
Detta fenomen är dock icke att betrakta
som börj an till slutet, utan i stället som
en lång andhämtningspaus, ett
kraft-bringande liggande i träda, om man vill
använda en annan bild.

För att förstå situationen i Venedig
omkring år 1700 måste vi emellertid
kasta en hastig blick tillbaka.
Sexton-hundratalets italienska måleri hade i
stort sett karakteriserats av två
huvud-strömningar- Den ena var akademismen.
vars centrala utstrålningspunkt alltse-

337

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free