- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
342

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Sjuttonhundratalets måleri i Venedig. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lin db lom

Änglarnas besøk hos Abraham. Oljemålning
av G. B. Tiepolo.
/ Scuola di S. Rocco i Venedig.

danos kompositionsstil som genom
Piaz-zetta göres till normgivande för den
följande utvecklingen i Venedig:
plafondens ram blir randen av ett djup,
från vars botten vi blicka upp mot en
molnhimmel, dit änglar och helgon
spi-rallikt sväva upp, liksom sugna av ett
vinddrag. Tyngdlagen är upphävd.
Cappella di S. Domenico i SS. Giovanni e
Paolo erbjöd en gång ett lysande
exempel på denna stil.

1 Dess plafond förintades av en österrikisk
bomb under världskriget.

Piazzetta gick länge och gällde som
Giovanni Battista Tiepolos lärare.
Så är visserligen ej fallet; indirekt är
han dock den som spelat största rollen
för utvecklingen av denne, det
venetiska måleriets sista hjältegestalt. Tiepolo
är stor, även om hans storhet är av en
annan art än Tizians och Tintorettos.
Om han också äger föga av den förres
djupa mänsklighet och den senares
heroiska lidelse, så präglas hans konst i stället
av den jublande, sensuella festivitas, som
finnes hos deras samtida Veronese.

342

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free