- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
344

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Sjuttonhundratalets måleri i Venedig. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lin db lom

Danae. Oljemålning av G. B. Tiepolo.
I Stockholms Högskola.

Veronese, vars bländande kolorit av
turkos, silvervitt, citron och karmosin
Tiepolo för övrigt också tar upp. När man
emellertid ser, vilka groteska ting Tiepolo
ostraffat tillåter sig i sina bibliska scener
(så synes exempelvis en hund slicka
blodet å den Nationalmuseum tillhöriga
skissen till Johannes Döparens
halshuggning), förefaller det nästan som en god
historia, att Veronese på sin tid ställdes
inför inkvisitionstribunalet, emedan han
i en religiös komposition infört bilder av
dvärgar, hundar, papegojor och -— tyska
landsknektar.

Ar 1733 återvänder Tiepolo till
Venedig. Han står nu under ett par år
avvaktande, färdig att ta emot nya
uppdrag, där de kunde erbjuda sig. Det är
i detta psykologiskt kritiska moment
som episoden med kallelsen till Sverige

inträffar. Efter att ha underhandlat med
olika målare angående den dekorativa
utsmyckningen av Stockholms slott,
beger sig Carl Gustaf Tessin, då svensk
ambassadör i Wien, på försommaren
1736 till Venedig. Betecknande för
Tessins sällsynt säkra väderkorn på konstens
marker är, att han slår ned just på den
som ännu ej var — men som skulle
komma att bliva — århundradets
ypperste plafondmålare. I sina brev till
Hårleman, ställföreträdaren vid
slotts-bygget i Stockholm, berömmer Tessin
Tiepolo på allt vis, icke minst för hans
snabbhet: »Han gör en tavla på kortare
tid, än en annan behöver för att riva
färgerna till densamma».

Som bekant strandade planen att
inkalla Tiepolo på
slottsbyggnadsde-putationens omedgörlighet: det lycka-

344

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0380.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free