- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
352

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Sjuttonhundratalets måleri i Venedig. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lin db lom

t», «mWfiHta

VKsètHö: m» »ABCi SPLAT/ Mit MR AfJSSIftMT

_.v-l Ulf MIRf.l-’Kil^OnB_

M ar k u s p l at s e n i Venedig. 0 Ij emålning av Antonio Canale.
I Lichtensteinska galleriet i Wien.

Rosalbas konst är varken fantasirik —
hennes figurkompositioner äro banala —,
ej heller äro hennes porträtt skarpa i
karakteristiken. Men hon är i koloristiskt
avseende en verklig begåvning och
tekniskt sett ytterst kunnig.

En senare generation av porträttister
tillhör Pietro Rotari. Liksom så många
av sina landsmän för han en kringirrande
tillvaro; vistas tidtals vid hoven i Wien
och Dresden och kallas slutligen av
Katarina II till Petersburg, där han dör 1770,
s. å. alltså som Tiepolo i Madrid. Som
mondän porträttmålare äger han
flerfaldiga beröringspunkter med Tocqué
och Roslin.

Vill man med blicken fängsla en
trogen bild av den husliga miljö, i vilken
dessa människor rörde sig, liksom av
dem själva, bör man gå till en av tidens
produktivaste om också ingalunda mest

begåvade venetianare, LONGHI (d. 1785).
Pietro Falca, som han egentligen hette,
hade utbildats bl. a. hos Piazzettas lärare,
den numera högt skattade Giuseppe
Maria Crespi i Bologna, och börjat sin
bana som monumentalmålare, ehuru han
å detta område totalt misslyckats. I
stället slår han sig då på genren. Han
blir i Venedig vad Hogarth är i
London, Chardin i Paris och Hilleström i
Sverige: den objektive tolkaren av
tillvarons intimare sidor i helg och socken.
Både i uppfattningssätt och i
kvalitetshänseende står han närmast Hilleström;
han har dennes trohjärtade rättframhet
och goda lynne och verkar därför
sympatisk, även då tekniken ej håller måttet.
Otaliga Longhi-dukar hänga i Venedigs
kommunala samling Museo Correr; några
äro goda konstverk, många äga
betydande koloristiska förtjänster, och alla

352

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free