- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
353

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Sjuttonhundratalets måleri i Venedig. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sjtittonhundratalets måleri i Venedig

ÉsjsfeN iäsÄÉÉi. Öp*1

»mirw

M ar ku s p l at s e n i Venedig. O Ij emålning av Bernardo Bellotto.

I Galleria Corsini i Rom.

utgöra kulturhistoriskt värdefulla
dokument, belysande särskilt den burgnare
medelklassens liv. Man erfar en stilla
förvåning över hur lika varandra de riktiga
borgarna (och bönderna) äro överallt i
vår världsdel: med sin självkänsla och
kruserlighet kunde Longhis herrskap
lika väl bott i kung Fredriks
Stockholm och hetat Pasch eller Schröder.
Ett drag av blid ironi är målaren ej
främmande för; »Noshörningen, som
väger 30,000 skålpund» ger ej blott ett
dråpligt intryck av gatulivets och
spektaklens venetianare, utan också av
kulturens löjlighet inför den animala
robustheten. Longhis konst andas överhuvud
samma glättiga naturlighet som
återfinnes i hans gode vän Carlo Goldonis
komedier, så fria från ali konventionell
schablon.

Men den döende venetianska kulturen

23 — Ord och Bild. j> 4:e årg.

sörjde för att icke blott människorna
själva och deras bostäder skulle
förevigas åt eftervärlden; även intrycket av
staden som sådan blev bevarat, levande
mångsidigt som ingenstädes i det övriga
Europa. Detta är så mycket intressantare
som 1600-talet härvidlag ej alis hade
varit givande; någon motsvarighet till
de holländska utsiktsskildrarna — van
Goyen, Vermeer van Delft, Emanuel
de Witte o. s. v. —• finnes ej i Venedig,
och man får vända åter till
quattrocen-tot, till Gentile Bellini, för att finna
stadsbilden skildrad med penseln. De stora
namnen på detta område under
sjuttonhundratalet äro Canaletto och Guardi.
Antonio Canale (d. 1768) var samtida
med Tiepolo. Han lärde sin stil först
hos den tämligen obetydlige venetianske
vedutamålaren Carlevaris och sedermera
i Rom hos Pannini, en mindre bekant

353

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free