- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
374

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Modern tysk berättarkonst. Av Carl David Marcus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl David Marcus

G er har t Hauptmann.

för långt i fördömandet av den enskilda
upplevelsens värde för konsten. Varför
gripas vi ännu i dag så djupt av tre raderade
träd signerade av en Rembrandt eller av
den stackars Margaretas utbrott i Fausts
sista scener eller av Stark Ingemars död,
sedan han räddat småttingarna från att
drunkna? Själva händelseförloppet är rätt
vardagligt och individuellt, men tack vare
skildringens kraft och konstnärernas
mystiskt skapande fantasi ana vi bakom den
vardagliga händelsen det eviga, det
himmelska, avglansen från solsystemet. Flakes
egen roman, som har några stort sedda
scener av typisk räckvidd, lutar på andra
ställen över mot två ytterligheter,
filosofiska spekulationer och en psykologisk
novell av naturalistisk art. En ny stil för
romanen har han inte funnit, men väl sett
epikens problem djupare än de flesta av
sina samtida.

Att det i sista rummet alltid är
individualiteten och inte en modeströmning eller
en teori som skapar den yppersta konsten,
bevisas tydligt nog av den tyska epikens
utveckling under den sista perioden. Den
djupast lagda begåvningen i hela skaran
har under årtionden arbetat på sidan om

vägen och blott av några få utvalda andar
som Gerhart Hauptmann och Walther
Rathenau uppskattats till sitt fulla värde. Han
heter Hermann Stehr, är likt bröderna
Hauptmann född i Schlesien; i dag är han
sextio år, och tack vare en energisk reklam
har tyska folket äntligen i större
utsträckning fått en aning om vilken diktare det
äger i denne man, som ännu för kort tid
sedan gjorde intrycket av en yngling full av
planer och arbetslust. Över huvud har vår
kulturepok äntligen övertygat oss om hur
litet åren och åldern betyda, när det gäller
att spela en roll i livet. Tid och år,
timmar och århundraden — allt är blott en
mänsklighetens fantasi över oändlighetens
motiv, och tidsbestämningar bli bara
hållhakar för skeendet.

Att återigen Gerhart Hauptmann så
vitt man kan se ej är av större betydelse
för den nyaste tyska epiken beror helt och
hållet på hans individuella konstitution.
Han har blott två gånger gripit in i den
episka dikten, med sin stora religiöst
färgade roman om Emanuel Quints halvt
mystiska, halvt realistiska upplevelser och med
novellen Der Ketzer von Soana, som utkom
senare men var koncipierad en längre tid
före utgivandet, även den på sätt och vis
en religiöst färgad dikt om den hedniska,
den sinnliga upplevelsens överväldigande
makt i livet. Det är möjligt att det än en
gång lyckas honom att skapa ett episkt
verk av hög rang, men hans sista roman
Die Insel der grossen Mutter lider dock av
en allt för lekfull dans med grundläggande
frågor av social art och kan inte tas fullt
allvarligt. Det utesluter inte att den rent
poetiska stämningen i romanens bästa
kapitel har fått över sig samma underbart ljusa,
rent av dionysiska yrhet som i Der Ketzer
och som blivit Hauptmanns säregna
livsstämning, sedan han, en femtiåring, på
klassisk mark med sig införlivat en grekiskt
färgad världsåskådning.

Av annan art är Hermann Stehrs
gärning, som i detta sammanhang blott kan
inrangeras i det stora hela, men väl skulle
förtjäna en utförlig studie. En av Tysklands
finaste kritiker har fällt det träffande
omdömet, att om Hauptmann är den störste
konstnären, är Stehr den störste diktaren.
Stehr har haft att kämpa mot inre
hämningar. Han är född katolik, han har den
schlesiska tyngden och mystiken i blodet.

374

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free