- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
412

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Falangen. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kl a s Få hr æ ti s

några porträttreliefer, som vittnade om
finheten av konstnärens psykologiska blick.

I sin helhet gav sålunda Falangens
utställning utan att vara lysande ett gott
vederlag för ett besök.

I dessa posthumana tider, då
åttiotalets stormän bortgå från arenan, var det
hugnande att se det den unga skolan
efter sina irrfärder nu med mognade
krafter stod redo att taga vid.

Expressionisternas ställning här hemma,
där de uppvuxit i skuggan av så stora
föregångare, har ju hittills varit allt annat
än avundsvärd. Det finnes överhuvud i
Sverige endast två klasser av konstnärer.
Den ena är den unga, ännu namnlösa,
de som skällas för gröna ännu sedan deras
skägg grånat, och som med alla medel
hållas nere. Den andra klassen är
koryféerna, som sedan de en gång slagit
igenom prisas i alla väder av kritiken,
bortskämmas av publiken även sedan de

upphört att göra goda saker och
slutligen efter sin död i akademiska
orationer upphöjas till halvgudar.

Till följd av svenskens allmänt
bristande förmåga att som dansken iakttaga
intellektuella schatteringar, hör man
däremot hos oss i konsten mycket litet
talas om det mellanregister mellan dessa
klasser, som dock enligt sakens natur
måste finnas, då en konstnär mycket väl
kan vara en god djurmålare utan att
heta Liljefors och en god stoffmålare
utan att nämnas Roslin.

Efter Falangens kritiska genombrott
i våras bör man hoppas att den hos
publiken hädanefter må mötas av ett
mera öppet sinne, som för konsten
betyder detsamma som sol och ljumma
västanfläktar för blomman. Särskilt i
vårt fysiskt något bistra klimat är en
viss värme i den andliga atmosferen av
så mycket mera vikt, om konsten skall
slå ut i den sorglösa abandon som
återstår för att kröna Falangens på vissa
håll ännu något tungsträvande konst.

412

Gosshuvud. Byst av N. Mö II er b er g.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free