- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
451

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Det tyska bidraget till Europas konst. Av Julius Meier-Graefe. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detalj av Gravläggningen å Mathias Grünewalds
Isenheimeraltare.
I museet i Colmar.

Det tyska b idr ag e t till Europas konst

Av Julius Meier- Graef e
Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

ÖR ATT KLARGÖRA vad
V^// tyskarna hava tillfört den
eu-/ ropeiska konstens stora grund-

—J— fond måste vi först ena oss

om vad som menas med det europeiska.
Begreppet skiftar naturligtvis; det
innebar — om man vill gå så långt
tillbaka — under antikens världsherravälde
något annat än efter de nordiska folkens
inträde i konstens rike men existerade
som påtagligt kulturbegrepp först sedan
kristendomen skänkt vår världsdels
bebyggare en kulturell gemenskap. Gängse
har det blivit under nittonde århundradet
och betecknar ungefär detsamma som
universell, varvid vi utgå från den
föreställningen att i konstlivet Europa varit
världens vagga. Hur föga oemotsägbar

denna föreställning må vara för
historikern med hänsyn till Östasiens mycket
längre tillbaka liggande kultur — för att
ej tala om Egyptens dynastier —,
estetikern får dock godtaga den i medvetandet
om den hemlighetsfulla frändskapen
mellan alla tiders och breddgraders ädlaste
verk och dem bland våra egna som vi
räkna till de högsta. Varken Egyptens
konst, framför allt icke plastiken, dess
förnämsta blomma, eller Kinas konst
stöta vårt formsinne, de motsvara det
tvärtom så fullständigt att de fjärran
världsdelarna komma oss gripbart nära,
närmare än mången produkt av det egna
landet. Vi skilja t. ex. inom den kinesiska
konstens svårgenomträngliga komplex
mellan utpräglat asiatiska verk, vilka

451

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:25:01 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1925/0497.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free