- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
472

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Klas Fåhræus. Av Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sixten Strömbom

stolt över — om den blott ägt tillträde dit.
På ett kanske ännu lyckligare vis än som
var fallet t. ex. vid Röhsska museets
tillkomst ha arkitekten och byggherren
inspirerat varandra till en helstöpt och
ka-raktärsfull skapelse, där natur, arkitektur
och konstföremål samverkat till ett säreget
intryck av eggande skönhet och väl
skyddad trivsel1. Det blev en konstens
skattkammare, mer än ett tempel för de
mångas skönhetstörst, detta utomordentliga
privatgalleri. Ingen har ens i vår
demokratiska tid rätt att förebrå Klas Fåhræus hans
obenägenhet att ge sitt hem en hel eller
halv offentlighet — det skulle ha varit allt
för mycket i strid mot hans förnäma och
rätt så individualistiska läggning.
Samlingens svårtillgänglighet gav den kanske rent
av en särskild tjusning för de lyckliga få.
Men nu, då dess skatter delvis skingrats,
frestas man lätt till en beklagande suck
över att så få ha fått glädjas åt den person-

1 Se härom Klas Fåhræus’ bostad på Lidingön
av Nils Hammarstrand (O. o. B. 1914 sid. 35).

liga och sköna skapelse, som Högbergas
galleri varit.

Som skriftställare har Klas Fåhræus
utvecklats vid sidan om sin samlaregärning,
kanske inte alltid i jämnbredd med denna,
men i ständig strävan efter vidare
överblick och allt mera personlig fasthet i
uttrycket. Otvivelaktigt hör han till den
lyckliga typ av författare, som — för att bruka
Goethes berömda uttryck till Eckermann
— kunnat utbilda sin stil genom att låta
tingen inverka på sig. Därmed vare ej sagt,
att Fåhræus haft en böjlig stil till sitt
förfogande. Tvärtom är ett av de mest
påfallande dragen i hans tidigare
skriftställeri kanske just svårigheten att böja
språket efter en starkt subjektiv men inte
alltid helt sammanhängande eller klar
uppfattning.

Klas Fåhræus’ litterära debut ligger —
som kanske inte alla veta — så långt
tillbaka som cirka fyrtio år i tiden, då han
tog farväl av sina akademiska studier med
en avhandling om Thomas Thorild. Boken
blev på sin tid ett tacksamt mål för

472

Utsikt från terrasstrappan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0518.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free