- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
521

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Francesco Guardi. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

t

Francesco Guardi

Bill

Sjötullen och Santa Maria della Salute.
I privat ägo, Venedig.

Sparsamma notiser av samtida
konstkännare samt några bevarade brev och
andra handlingar göra det möjligt att
nödtorftigt draga konturerna kring
Guardis liv. Han tycks ha varit en
anspråkslös man, som föga förstod sin egen
betydelse och endast långsamt nådde
konstnärlig mognad. Först när han passerat
livets middagshöjd, lyckades han helt
frigöra sig från beroendet av dem som
voro mer uppskattade än han själv och
skapa sin egen stil. Med den annalkande
ålderdomen blev han alltmer likgiltig för
yttre framgång, samtidigt som hans konst
blommade allt rikare. Utan andlig
avmattning fortsatte han att måla, tills
handen för alltid släppte penseln.
Konstnärskapet skänkte honom en torftig
bärgning. Ibland utförde han en resande
främlings beställning, ibland var han tvungen
att för några dukater sälja sina tavlor
på Piazzan. Han bodde under sista delen

av sitt liv i ett ännu bevarat hus vid
Campiello della Madonna, en liten
undangömd plats på Fondamente nuova.

Ingen konstnär har skildrat
lagunstadens egenartade stämning så sant och
uttrycksfullt som Guardi. Han målade
kanaler, gränder och torg, men
arkitekturen var aldrig det väsentliga för
honom. Sinsemellan skilja sig hans
Venedigbilder mycket, men ett ha de
gemensamt, alla verka de friska och
omedelbara. I Canalettos konst förnimmer man
alltid en intelligent och målmedveten
konstnärs ordnande, spekulerande,
energiska vilja. Guardi däremot är ett
konstens söndagsbarn, hans sinne förefaller
att ha varit mottagligare, känsligare än
andras, och utan synbar ansträngning
omsätter han sina intryck i bild. Hans
öga är förbluffande skarpt. Hans
Venedigbilder och landskap omfatta ett rikare
register än som stått någon annan ita-

521

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0571.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free