- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
526

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Francesco Guardi. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf Mun th

En veneziansk g å r d s in t e r id r.
Konstmuseet i Moskva.

Louvren, visar han sig på höjden av sitt
konstnärskap.

Dessa bilder tillhöra en serie av tolv
målningar, återgivande dels festligheter
i samband med ett dogeval, dels dogens
deltagande i några venetianska högtider.
Hela serien har under titeln »Solennitate
del Doge di Venezia» stuckits av
Andrea Brustoloni, vilken anger Antonio
Canale som inventor. Detta har föranlett
den engelske forskaren W. G. Constable
att skänka Canaletto äran även av
målningarna (Burlington Magazine 1921),
medan Simonson förklarat saken som en
namnförväxling av Brustoloni. Fioccos
åsikt torde vara den rätta, att
kopparsticken utförts efter teckningar av
Canaletto, och att Guardi på någon
beställares önskan utfört målningar i omedelbar
anslutning till sticken.

Av seriens tolv målningar finnas sju

i Louvren, två i Nantes, de övriga i
Bruxelles, Grenoble och Toulouse. Bland
pariserbilderna fängsla två genom det
överlägsna sätt på vilket arkitektur och
människomassor samverka. »Dogens
kröning på Scala dei Giganti» är enkelt,
rent frontalt komponerad i enlighet med
Brustolonis kopparstick, men en mild
aftonbelysning skänker den mäktiga, gråa
palatsfasaden en målerisk rikedom,
omfattande en mångfald valörer från
gyllengult till skuggpartiernas olivgrå. Samma
förmåga att göra arkitektur måleriskt
levande möter man i »Dogens
mottagning för de främmande ambassadörerna
i Sala del Collegio», målad med
svepande brio i penselföringen och med en
rikedom av färgtoner, som alltifrån
takornamentens matta guld och väggarnas
i grönt och gult skisserade
Veronese-målningar till rådsherrarnas blekröda
kåpor och damernas ljusa sidenkjolar smälter
samman till en harmoni utan missljud.

Till serien höra även dogeprocessionen
till Santa Maria della Salute och
fettis-dagsfirandet på Piazzettan. Särskilt i den
senare häpnar man över Guardis förmåga
att utan detaljfördjupande och
enformighet skänka den tusenhövdade mängden
rörelse och uttryck.

Bland dessa bilder finns en, som mer
än någon av de andra präglas av en äkta
venetiansk feststämning. Den skildrar,
hur statsskeppet »il Bucentoro»
återvänder till S. Niccolo på Lido efter den
högtidliga ceremoni ute på havet, då
dogen förmält Venedig med Adria genom
att kasta en gyllene ring i vågorna.
Denna ceremoni, som upprepades varje
år på Kristi Himmelsfärdsdag, hade
instiftats av påven Alexander III till tack
för att dogen Sebastiano Ziani och den
venetianska flottan räddat honom undan
kejsar Fredrik Barbarossa. Förmälningen
skulle vara en symbol för Venedigs
herravälde över havet, och nu under re-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free