- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
527

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Francesco Guardi. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gii ar di

publikens vanmaktsdagar saknade den
ali verklig innebörd men bevarade hela
sin karaktär av en glad och strålande
folkfest.

På Guardis målning styr den stora
röda Bucentoro mot kajen, medan de
främmande ambassadörernas festligt
utstyrda farkoster, blomstersmyckade
slupar och smäckra gondoler samlas
omkring. Förgyllda årblad, blanka
gondolnäbbar, sidenfanor och dräkter glittra
i solen. Man förstår att lagunen vid
detta tillfälle sedd från campanilens
krön kunde te sig som ett väldigt,
vajande tulpanfält, som en åskådare har
uttryckt det.

I andra serier har Guardi skildrat mera
tillfälliga högtidligheter. När påven Pius
VI besökte Venedig 1782 på sin resa
till Wien, fick Guardi av den
engelskfödde konstnären och tavelrestauratorn
Pietro Edwards beställning på fyra
målningar skildrande tilldragelser i samband
med besöket. Tre av dessa finnas i
London, Paris och Oxford samt föreställa
gudstjänsten i S. Giovanni e Paolo,
påvens mottagning för senaten och påven
välsignande folket utanför Scuola di San
Marco. Samma år inträffade en annan
tilldragelse som också förevigats av
Guardi, nämligen ett besök i Venedig
av det ryska storfursteparet Paul och
Maria Feodorovna, vilka reste under
benämningen »conti del Nord». En
målning av Guardi, framställande den till
storfursteparets ära givna balen i teatern
S. Benedetto återgår till ett kopparstick
av Baratti och G. B. Canaletto samt
visar hur ogenerat Guardi kunde begagna
sådana hjälpmedel. Konstnärligt starkare
är en annan målning från samma
furstebesök, en konsert, i Alte Pinakothek i
München.

Till denna grupp målningar sluter sig
även ett stort antal processioner,
marknader och tjurfäktningar på Piazzan, re-

Ruine r med skattsökare.

National Gallery, London.

gattor på Canale Grande och mycket
annat. Men det finns andra bilder, som
visa att Guardi utan ali yttre apparat
kunde nå en stark och äkta
Venedigstämning. Hit höra två små målningar
i National Gallery, bägge visa lagunen
med tornet i Mestre i bakgrunden och
för övrigt blott några strimmor land vid
horisonten. Den ena, det är några fiskare
som tidigt en morgon göra sina båtar i
ordning, hör till de blonda, doftrika
målningar av Guardi, där alla konturer äro
upplösta i luft och ljus. Den andra
visar en gondol, som av två roddare
hastigt drivs fram över det
skymningsmörka vattnet. Den är nära besläktad
med mästerstycket i denna art, den lilla
underbara målningen i Museo Poldo
Pez-zoli i Milano. Det är också en
nattstämning men rofylld och stilla. Himlen och
lagunen äro målade i en djup, intensivt
blå, delvis i grönt skiftande ton. Längst

527

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free