- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
551

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - En dansk Skuespillerinde. Odda Nielsen. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En dansk Skuespillerinde

den Paavirkning, der mærkedes sydfra, svag
og forbigaaende. Enkelte mere notable
Operasangere studerede vistnok i Paris
eller Milano, men af nyere danske
Skuespillere var Karl Mantzius den eneste, der i
sine ypperste Præstationer var præget
af den franske Skuespilkunst, han tidlig
havde haft Lejlighed til at studere paa nært
Hold.

Udpræget Kosmopolit i sin Kunst blev
Oda Nielsen allerede i sin Ungdom.
Betegnende nok kom hun til Verden i Libau
Havn paa et Skib, hvis Kaptajn var hendes
Fader, Jens Larssen. I hendes københavnske
Hjem sværmede man for Datidens
Skuespillere, men det beroede alligevel nærmest
paa en Tilfældighed, at hun endnu ikke
fyldt 19 Aar opnaaede en Debut paa
Casino den ii:te Maj 1870. Hendes første
Rolle var den purunge Thora i Erik Bøghs
Vaudeville »Et enfoldigt Pigebarn», men
Plakaten nævnte ikke Debutantindens Navn.
En saadan Hemmelighedsfuldhed omgav
hendes første Fremtræden paa Scenen.

Den unge Piges indtagende Ynde,
Skælmeri og nydelige Kupletforedrag besejrede
Publikum, og hun blev straks knyttet til
Teatret for den følgende Sæson, der dog
foreløbig’ blev hendes sidste. I Sommeren
1871 giftede hun sig med Kontorchef Jens
Petersen og ledsagede sin Månd til Paris,
hvor han var ansat i Det store nordiske
Telegrafselskab.

Den unge Fru Oda Petersen forsvinder
som en begyndende Stjerne fra den
københavnske Teaterhimmel, og Tiaaret ud er der
stille om hendes Navn. Men for hende, der
er virkelysten og modtagelig for Indtryk,
bliver disse Aar alt andet end
betydningsløse.

Just paa dette Tidspunkt havde den franske
Skuespilkunst en af sine Glansperioder.
Omkring den straalende Sarah Bernhardt
grupperede sig en Række Kunstnere af udpræget
Ejendommelighed, og et moderne Repertoire
voksede frem jævnsides det klassiske. For
den unge danske Skuespillerinde, der som et
glimrende Meteor hurtig var gledet hen over
den københavnske Teaterhimmel for straks
igen at forsvinde i det fjærne, var her
meget at se og studere, Her lærte hun det
brillante, Følelsernes Nuancer,
Betoningernes Rigdom, Replikens Gennemsigtighed
og Vægt, men ogsaa den lette og
flagrende Kuplet. Hun ejede Ungdomens friske

Frk. Nitouche.

Modtagelighed, hun saa klart og skarpt,
forstod at skelne og vrage, at
sammensmelte nyt og gammelt, fremmed og hjemligt.

Rige, langt frem i Tiden virkende
Læ-reaar, der ogsaa blev Studieaar.

II.

Saa mistede Fru Oda Petersen i 1880
sin Månd, vendte tilbage til København
og stod i Januar 1881, efter næsten 10
Aars Forløb, atter paa Casinos Scene. Den
unge Vaudeville-Elskerinde fra Anno 70
aabenbarede sig som en teknisk udviklet
Skuespillerinde af moderne gallisk Tilsnit.
Hun kreerede paa københavnsk Grund
saa-danne udpræget franske Kvindeskikkelser
som Froufrou og Dora og vakte Opsigt
ved den teatralske Effekt, der prægede

551

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0601.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free