- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
617

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Strømninger i nynorsk tonekunst. Av Reidar Mjøen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Strømninger i nynorsk tonekunst

Av R ei dar Mjøen

N HEL RÆKKE av evnerike
komponister er fremstaat i norsk
tonekunst de siste 15 — 20 aar.
Saa friske og kraftige er månge
av disse yngre og helt unge talenter, at
man har ret til at tale om en ny og frodig
musikblomstring i vort land. Den
tonedikter, som værdigst löftet arven efter
mestrene Grieg, Svendsen og Sinding var den
i sommer i en alder av 61 år avdöde
Hjalmar Borgstrøm. Fremstaaende navne,
vel kjendt ogsaa utenfor landets grænser,
er den noget aldrende Johannes Haarklou,
komponister som Gerhard Schjelderup og
Johan Halvorsen, saavel som de yngre
tonekunstnere Eyvind Alnæs, Halfdan Cleve og
Arne Eggen. Men det er skaren av de
helt unge kræfter, som samler
opmerksom-heten om sig for tiden og tillater en at
se optimistisk paa den norske musiks
fremtid. Det er komponister fra 35 aars alder
og ned til ca. 20 aar, navne som Alf
Hurum, David Monrad Johansen, Fartein
Valen, Sverre Jordan, Oscar Moreman,
Fridtjof Kristoffersen, Pauline Hall, Irgens
Jensen, Harald Sæverud og Arvid Kleven, for
at nævne dem i en række, som nogenlunde
svarer til alderen.

Saa månge höder saa månge sind. Det
gjærer og bryter ganske friskt med
forskjelligartede tendenser og retninger indenfor
denne kreds. Fremmede impulser, indtryk
utenfra, gaar haand i haand med en intens
fordypelse i hjemlandets egen tonefølelse,
en ivrig søken efter nationale skatte og
værdier, dels i Griegs aand, dels paa et
nyt og selvstændig grundlag.

Her skal omtales i al korthet nogen faa
av de betydeligere musikverker, som er
frembrakt hos os de siste 10—15 aar og
som gir et indtryk av de skiftende
strømninger i nyere norsk tonekunst.

Den programmatiske retning som i fransk
og nærmere betegnet i Berliozsk aand blev

Hjalmar Borgstrøm.

indført i norsk musik av Johan Selmer
(1844 — l9l°) er i den mere tysk
prægede symfoniske diktnings form blit
utdypet og ført videre av Gerhard
Schjelderup og Hjalmar Borgstrøm. Den første
har i sit »symfoniske drama» Brand, efter
Henrik Ibsens berømte diktning, utvilsomt
skapt et verk, som rager op i norsk
tonekunst baade ved sit ualmindelige anlæg som
problemmusik og ved den musikalske kraft,
hvormed verkets to prægnante
hovedmotiver, Brands og Agnes’s, i enkeltheterne er
stillet op mot hinanden i kontrastvirkning.

617

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0671.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free