- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
619

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Strømninger i nynorsk tonekunst. Av Reidar Mjøen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

S tr ø mni?i g er i

nynorsk tonekunst

Arvid Kleven.

rindelige kraft og intuition. En helt ny
national streng er her anslaat i norsk
tonekunst.

Totalt upaavirket av tysk musik henter
Monrad Johansen impulser til sin stil fra
den nyfranske impressionisme, men dette
kun i rent ytre, teknisk forstand.
Folketonen i al dens urnorske styrke og
naivitet er den kilde han øser sin inspiration
av, og han har her hat en støtte i de
optegninger, som i de senere aar er foretat
av musikforskere og folklorister, blandt
andre av dr. O. M. Sandvik.

Medens denne høit begavede komponist
endnu i det væsentlige holder sig til
vokalformen, er orkestret det foretrukne
instrument for den unge talentfulde Arvid
Kleven, som med sine 25 aar alt kan se
tilbake paa en anselig række av verker. Hans
betydeligste arbeid hittil er det symfoniske
dikt »Skogen», et av de i modernistisk
forstand dristigste, men ogsaa et av de
interessanteste verker i ny norsk
orkestermusik. Der rører sig i dette som i andre
arbeider av Kleven en egen rebelsk og
bizar, orkestermalende fantasi, som ikke
viker tilbake for nogen respektløshet i
atonal retning, men hans talent saavel som
hans tekniske beherskelse av den
symfoniske form er indlysende og har forlængst

Ludvig Lr gens Jensen.

indbragt ham berømmelse ut over landets
grænser.

Hverken hos Kleven eller hos den noget
ældre Fartein Valen er det nationale præg
sterkt fremtrædende. Valen viser sig i sine
ikke talrike men utsøkte, harmonisk
fintfølende og eksentriske arbeider for klaver,
for violin og klaver og for orkester som
en kræsen formens mester og som et
polyfont talent av rang. Hans
kompositionsteknik kan i sin paa samme tid fine,
dristige og strenge kunstfærdighet lede tanken
hen på Max Reger.

Det senest fremdukkede talent i norsk
musik er den ganske unge Ludvig Irgens
Jensen, hvis eiendommelige, sterkt
reflekterte og sterkt dissonanskrydrede
kompositioner for sang med klaver har vundet
sterk yndest og utbredelse paa grund av
sin virkningsfuldhet i konsertforedrag, dels
ogsaa paa grund av sine fornøielige tekster,
som komponisten gjerne selv skriver. Der
stikker en poet i denne unge original. Bak
al hans eksperimenteren med en lett og
løs, en sprød og abrupt form à la Mahler,
merkes en ekte musikalsk inspiration, som
gir sterke løfter for hans videre utvikling,
uten at det endnu kan vites i hvilken
retning denne utvikling vil føre ham.

Oslo i mai 1925.

619

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0673.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free