- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
627

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Från Kerameikos. Av Ernst Nachmanson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Kerameikos

K r u k m ak ar e v e r k s t a d. Målning å svartfigurigkanna.

I München.

tuella fel och brister, har författarinnan
lärt sig att tvätta och knåda leran, att
dreja och forma, att polera och glasera.
Hon talar om, huru svårt det är att
forma grepar och sätta fast dem så att
de synas växa ut från kärlet naturligt,
som grenarna från ett träd. Hon övar
sig i den kinkiga konsten att bränna,
och här nöjer hon sig för övrigt icke
med den råvara, som den amerikanska
jorden ställer till förfogande. För att
komma de gammalathenska krukmakarna
närmare in på livet, låter doktor
Richter från Athen införskriva den lera, som
deras nutida efterföljare använda, och
med den anställes en del särdeles
instruktiva experiment.

Bokens andra huvuddel avbildar,
tolkar och granskar från antiken bevarade
vasbilder, som framställa scener från
krukmakareverkstaden. Ty lyckligtvis ha
dekoratörerna då och då roat sig med
att välja motiven för sina bilder från den
egna verkstaden. Det vackraste provet
ger en rödfigurig attisk vas i Ruvo i
Italien, på vilken Athena och
segergudinnor bekransa flitiga vasmålare; tyvärr
står mig ingen god avbildning därav
till förfogande. Mycket upplysande är

emellertid den svartfiguriga attiska kanna
i München, vars dekor här avbildas. I det
täckta rummet till vänster innanför
pelaren synes, delvis tyvärr förstörd,
ateliera, där vaser drejas och poleras. Ut
ur ateliera kommer en arbetare, bärande
en vas ut på gården. Där står närmast
en vithårig gammal man med stav i
handen, antagligen fabriksägaren själv,
Han övervakar bränningen i ugnen till
höger. Ugnen har mitt på ett
satyrhu-vud. Bränning är nämligen, som nyss
antytt, en särskilt besvärlig procedur;
värmen måste modereras så, att
fernissan får den rätta tonen och framför allt
så, att icke vasen spricker. Sådana
olycksöden tillskrevos onda andar; och för att
avvända dem anbragte vasbrännarna
liksom bronsgjutarna just ett satyr- eller
något annat groteskt huvud som
apotro-paion på ugnen. Det finnes ett
pseudo-homeriskt epigram vilket åkallar
Athe-nas bistånd till skydd för vaserna i
ugnen : »Hitåt Athena! Håll din
skyddande hand över ugnen! Förgör Dånet
och den Outsläcklige och Krossaren,
som kränka detta hantverk!»

Om nu sådana bilder och i samband
med dem bevarade redskap lämna tack-

627

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0685.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free