- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
58

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Parisutställningen 1925. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf Munthe

svinnande liten del av hela vår produktion av
möbler, keramik, silver etc. I tidningspressen
får man ett fullkomligt förfärande intryck av
den brist på självständig omdömesförmåga,
som råder i smakfrågor. Framför mig ligga
två digra volymer innehållande alla svenska
tidningars omdömen om Parisutställningen.
Några få bedömare ha förstått vad saken
gällt, det stora flertalet visar den mest
häpnadsväckande brist på förståelse för de
svenska sakerna. Även till det mest fula och
smaklösa bland det icke-svenska på
Parisutställningen finnas hänförda lovprisare. An
mer beklämmande äro de nästan groteskt
hatfulla angrepp, som i en del tidningar
riktas mot den svenska paviljongen. Det
hör till saken, att de hätskaste angreppen
äro tillkomna mest av ren okunnighet eller
bristande vilja till förståelse. Med detta
menar jag inte att förklena pressen, utan
blott att fråga: När allmänhetens
förespråkare ha så ringa förståelse för de
strävanden, som inbragt vårt land dess största
nationella framgång sedan långa tider till-

baka, vad kan man då begära av den stora
allmänheten själv:

Men yttre framgång skänker ju ökad
pondus i världens ögon. Kanske kan man
ändå tro på starkare vind i seglen för
gott modernt svenskt konsthantverk efter
detta. Två ting kan man alltid hoppas:
att industriledare och affärsmän inse de
fördelar en konstnärligt förädlad vara kan
medföra, och att konstnärerna mer än förut
förstå, att arbete inom konstslöjd och
konstindustri är minst lika berättigat och lika
betydelsefullt som andra konstnärliga
uppgifter. Vårt land äger några tusen
konstnärer, vilkas arbeten blott till ringa del
bli till glädje och nytta. Dessa konstnärer
utgöra ett stort kulturellt kapital, som
lämnar mycket ringa avkastning. Att göra detta
kapital räntebärande är en stor och viktig
framtidsuppgift. Den naturligaste lösningen
är, att konstnärerna på ena sidan,
industrier och hantverkare på den andra bringas
till rik, levande och fruktbärande
samverkan med varandra.

Europa och tjuren. P o r s lin s g r u p p av Paul Gauguin.
Bing & Gröndahl, Köbenhavn.

/ Nationalmuseum.

58

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free