- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
83

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den moderna bildkonsten i Finland. Av J. J. Tikkanen. 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den moderna bildkonsten i Finland

Gudstjänst i nyländska skärgården. Oljemålning av
Albert Edelfelt. 1881.
Tillhör franska staten.

särskild tonart, som dels bestämmes av
den finska naturen, dels och framför allt
av hans personliga begåvning. Det
finländska både i landskapet och hos
honom själv framträdde allt tydligare i
hans konst, tills döden hastigt grusade
de förhoppningar han väckt hos
hemlandets konstvänner. Men knappast
någon av våra konstnärer har såsom han
under tidssmakens nyckfulla växlingar
fått behålla sin en gång förvärvade
hedersplats.

Men kort efter Holmbergs förtidiga
död voro två finländska
landskapsmålare, Munsterhjelm (f. 1840, d. 1905)
och Lindholm (f. 1841, d. 1914),
färdiga att — om också icke med samma
ära — upptaga hans mantel. Den
förstnämnde blev den tavastländska
inlandsnaturens lyriskt anlagde, kanske något
om Topelius påminnande lovsångare. Den
senare var en manligare karaktär, vars
skogsinteriörer och mariner hos oss rönte

samma livliga beundran som hans
medtävlares idylliskt leende tavlor.
Lindholm överflyttade redan 1875 till
Göteborg och tillhör sålunda lika mycket den
svenska som den finländska konsten.

Av denna generations konstnärer kan
jag för övrigt här nämna endast
Walter Runeberg (f. 1838, d. 1920), den
store skaldens son och såsom
bildhuggare hans efterföljare i den idealism
som först i Köpenhamn, sedan i Rom
gjorde honom till en av den
thorvald-senska riktningens sista efterföljare,
medan han senare i Paris mottog lätt
skönjbara intryck av den franska realismen.
Lika mycket som av hans verk, vare sig
av det förra eller av det senare slaget,
karakteriseras hans uppfattning av hans
konstteori, att den konst är god, inför
vilken vi känna oss som bättre
människor. Vad han under hela sitt liv
eftersträvade var nämligen det mänskligt
ädla i skönhetens förklaring.

83

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free