- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
90

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den moderna bildkonsten i Finland. Av J. J. Tikkanen. 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

y. J. Ti k k a n e n

Dödens trädgård. Etsning av Hzigo Simberg.

Man är ständigt böjd att ställa Axel
Gallén eller Akseli Gallen-Kallela,
såsom han numera kallar sig (f. 1865),
i motsats till Edelfelt, och i själva verket
kan skillnaden icke lätt tänkas större,
trots gemenskapen i deras franskt
naturalistiska skolning. Paris hade blivit den
finländska liksom överhuvud den
nordiska konstens höga skola.

Gallén ger Edelfelt ingalunda efter i
naturtolkningens säkerhet, och hans
naturentusiasm är icke mindre brinnande. Men
han är lika subjektiv, lika autokratiskt
personlig som Edelfelt är aristokratiskt
objektiv. Hans intuition är starkare, d. v.s.
han lägger mera in av sig själv i vad
han ser. Någon har sagt, att han bakom
det vardagligaste tyckes förnimma det
hemlighetsfulla livets pulsslag. Till och
med som radikal naturalist upphör han ej
att vara romantiker. Men däremellan bär
honom hans föreställningskraft långt ut

över verklighetens gränser till en
sagovärld, som visserligen ej har mycket
gemensamt med Topelius och Simberg, dels
emedan den befolkas av Kalevalas
urtidsgestalter och fylles av de finska
ödemarkernas trolskt högtidliga enslighet,
dels emedan den å andra sidan andas hans
eget, helt annorlunda stämda
temperament. Han saknar ingalunda sinne för
den omedvetna vänheten och den naiva
oskulden. Men han avskyr ali pjoskig
sentimentalitet, ali billig försköning, ali
banalitet, allt konventionellt tvång.
Däremot älskar han skapandets geniala frihet,
det oavsiktliga livsuttrycket, den oslipade
kraften, den av civilisationens nivellering
oberörda ursprungligheten. I motsats till
det rationellt normala i Edelfelts själsliv
svävar Galléns inbillning gärna ut i det
bisarrt excentriska. Han söker det
känslodjup som intensivare och omedelbarare
kan vibrera i det karaktärsfullt fula än

90

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free