- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
93

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den moderna bildkonsten i Finland. Av J. J. Tikkanen. 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De?i mo dej-na bildkonsten i Finland

Hihuliter. Oljemålning av Tyko Konstantin Sallinen.

I Göteborgs museum

en av konstnärsindividualiteten allt
starkare präglad tolkning av omvärlden.

Den modernistiska frigörelsen är
fullbordad i Tyko Konstantin Sallinen
(f. 1879), Rissanens efterföljare bland vårt
lands ur det finska folkdjupet utgångna
konstnärer. Sallinen är utan tvivel i detta
nu den yngre konstnärskretsens
centralaste personlighet.

Vad man än må anmärka mot denna
hos oss livligt omdebatterade målare —
för en flack och black tamhet lärer han
aldrig blivit beskylld. Han har i hög
grad vad finnarna kalla »sisu», d. v. s.
det uregna, i ord och gärning med
envis viljekraft manifesterade sinnelaget —
detta sisu som fört finnarna till deras
segrar på de internationella sportplanerna.
Sallinen synes mig sakna varje spår av
romantik. Men i stället besitter han i
kanske ännu högre grad än Gallén den
egenskap jag med förlov ville kalla det

gudabenådade sjutusandjävla, denna
stur-ska självständighet gentemot den triviala
publiksmaken — i vilken proletäriska
självhävdelse han visserligen gynnats av
vår tids expressionistiska
konstströmningar och kanske även av socialismens
uppsving.

Man må för övrigt tänka om Sallinens
konst vad man vill. Man må kalla den
rå, om det behagar — ett gyttjebad är
i själva verket också för konsten ibland
en hälsosam kur. Men att avfärda den
med en axelryckning såsom obegåvad
går näppeligen för sig. Om Ingres, den
store franske idealisten, skulle sett någon
av Sallinens bästa och mest
karakteristiska målningar, hade han måhända om
dem fällt samma omdöme som om
Sig-norellis: c’est laid, c’est très laid, mais
c’est beau — det är fult, det är rysligt
fult, men det är vackert. I Finlands konst
är Sallinen Berndtsons diametrala mot-

93

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free