- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
133

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Schönbrunn. Av Maja Loehr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sch ön brunn

Österr. BimdesUchtbildstelle.

Slottet i dess nuvarande skick sett från huvudingången.

småfönster, som, infogade mellan de stora
rektangulära fönstrens dubbelrader, verka
som ett arkitektoniskt misstag. Låt vara,
att denna lösning var den enda som även
en mera fantasibegåvad arkitekt hade
kunnat hitta på, i alla fall förringar den
byggnadens monumentalitet och har för
alltid förstört fasadens ädla konstnärliga
enhet.

Till ett rokokoslott hade Pacassi
omdanat Schönbrunn, och den stora
kejsarinnans skarpt utpräglade, specifikt
österrikiska individualitet, som intill de mest
obetydliga detaljerna förbehöll sig det
avgörande sista ordet, gjorde det till det
första och mest framstående exemplet
på rokokostilens österrikiska
särutveck-ling. Den nya stilens formala
grundelement motsvara ungefär den franska
övergångsstilen från régence till Louis XV
och ha hämtats direkt från sitt
upphovsland, Frankrike, med vilket Habsburger-

hovet just då av politiska och
släktskapsskäl underhöll de intimaste förbindelser.
Rokokostilens österrikiska särutveckling
har ännu ej tillräckligt undersökts. Men
fastän en noggrann stilkritisk granskning
av dekorationselementen, som givetvis
ej finge inskränka sig till Schönbrunn,
tvivelsutan skulle öka vår kännedom om
det inhemska konsthantverkets förhållande
till de franska förebilderna, vågar jag
redan nu påstå, att den principiella, starkt
påfallande grundskillnaden mellan fransk
och österrikisk rokoko ej så mycket
beror på formala skiljaktigheter (vilka
inskränka sig huvudsakligen till en litet
enklare formgivning och till större
sparsamhet vid användandet av metallbeslag,
hos oss oftast ersatt av snidat och
förgyllt trä), som på en annan
etisk-este-tisk inriktning, som ju överallt och
alltid visar sig vara av den största
stilbildande inflytelse inom konsten. I Wien

133

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free