- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
134

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Schönbrunn. Av Maja Loehr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Maja Loe hr

liksom i Paris framväxer den nya
konsten ur skedets »längtan efter naturen»,
här och där manifesterar sig i
ämnesvalet övergången från barockens
specifikt manligt färgade hjältetidevarv till
»kvinno väldet», rokokons feminina skede.
Men medan i Paris en moraliskt
dekadent överklass under den lystne gamle
rouén Louis XV såg den tongivande
kvinnan i mätressen, mottog den wienska
rokokokonsten de största impulserna från
den hederliga, borgerligt sunda Maria
Theresia, den lyckliga hustrun och
barnrika modern, som nog för sina
uppväxande döttrars skull måste bannlysa alla
frivola och alltför lättsinniga element från
hovets sällskapsliv och konstens
ämneskrets. Äktaste rokoko i de konstnärliga
uttrycksmedlen, alltigenom feminin i sin
prägel, men en rokoko utan frivolitet eller
dekadans. Ett furstligt familjehem, vari
sund glättighet frodades och bredvid en
ungdomlig hängivenhet åt det mondäna
livets förnöjelser även allvarliga intressen
odlades av begåvade människor — se
där det Maria-Theresianska Schönbrunn,
som bär på sina väggar i måleri och
konstbroderi spåren av de kejserliga
döttrarnas arbetsnit, som inom sina murar
hörde det oförlikneliga underbarnet
Mozart fantisera på spinetten, entusiastiskt
firad av hela den kejserliga familjen, och
som såg efter varandra den tyska
litteraturens nyodlare, Gottsched och
Lessing, i allvarligt samspråk om det tyska
kulturlivets intressen med kejsarinnan.
Samma borgerligt familjära ton, fastän
mindre själfull och bevingad och med
ett penibelt inslag av kälkborgerlighet,
rådde i Schönbrunn under hennes
sonson Franz II, då Österrike skakades av
de napoleonska krigens härjande stormar
och polisregementets mörka skuggor lade
sig förlamande över det konstnärliga och
andliga livet. Varken den epoken eller
den nästföljande var danad att tillfoga

något nytt drag åt Schönbrunns
konstnärliga fysionomi. Klassicismens insats
inskränker sig i det väsentliga till en
fa-sadbehandling, som så vitt det var
möjligt återställde den arkitektoniska
karaktären av det Fischerska bygget, i det
att den måleriska graciösa
rokokodekorationen, som Pacassi slösande spritt ut
över hela ytan, togs bort och
horisontalismen åter kom till sin rätt.
Biedermeier-karaktären förnimmes blott helt sakta i
några interiörers lösinredning, medan
kejsar Franz Josefs tidsskede, så minnesrikt
det än må vara i historiskt avseende, från
konstnärlig synpunkt har gått förbi
Schönbrunn utan att där lämna några som
helst representativa spår, om man
frånser några historiemålningar av ringare
värde. — På hösten 1925 ha slottets
yttersidor åter genomgått en renovering,
som även inom den konstintresserade
allmänheten blivit livligt diskuterad. Den
alltsedan den klassicistiska
överarbet-ningen enhetliga ockergula putsning,
som varit bestämmande för de sista
generationernas intryck av slottet, ersattes
av en icke ens konsekvent genomförd
efterhärmning av 17-talets
dubbelfär-gade påstrykning. Denna överraskande
förändrings ledande motiv har varit, att
återgiva även slottets yttersidor den
Maria-Theresianska prägel, som
interiörerna ha bevarat. Desvärre visar sig
detta försök vara tämligen misslyckat.
Den ursprungliga verkan kunde efter
den plastiska dekorationens oåterkalleliga
borttagande ej uppnås blott genom den
koloristiska effekten, emedan de varma
ockergula ytornas synnerligen tilltalande
och harmoniskt slutna verkan måste giva
vika för ett ganska oroligt och förvirrande
intryck av arkitektoniska detaljer.

Slottet samt flygelbyggnaderna
innesluta i 441 rum och 139 kökslokaler.
Det må på förhand framhävas, att
samtliga alster av konsthantverk, med undan-

134

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free