- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
139

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Schönbrunn. Av Maja Loehr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

S c hö nb runn

Reiffenstein, Wien.

F e k e tin r tim m e t.

aktansvärda vittnen om den starka
dragning åt den fria, okonstlade
naturen, som i trots av rokokons
förkonstlade naturframställning starkt framträder
på alla konstens och även litteraturens
områden.

Aven den alltifrån medeltiden
hävdvunna gobelängdekorationen fattas
naturligtvis ej heller i Schönbrunn. Om än
Schönbrunngobelängerna icke kunna
uthärda jämförelsen med de
världsberömda tapeterna i Hofburg, representera
de ändå på ett mycket värdigt sätt sin
förnäma konstart, tack vare en del stora
nederländska gobelänger från 1700-talet.
Bland dessa rum fångas vårt intresse
kanske mest av Napoleonrummet, som under
den franska ockupationen åren 1805 och
1809 tjänade som sovrum åt Napoleon.
Ett decennium senare beboddes detta
rum av hans son, hertigen av
Reich-stadt, som där 1832 slutade sin korta
levnadsbana. I kejsar Franz Josefs da-

gar gjorde rummet, som bibehölls i
alldeles oförändrat skick, tjänst såsom
gästrum; även tyske kejsaren Wilhelm
brukade bo där såsom kejsarens gäst.

Bredvid dessa ovannämnda
interiörstyper, vilka, hur differentierade de än må
vara, ändå ha det karakteristiska
momentet gemensamt att väggarna enligt
renässanstraditionen uppfattas såsom
rumbildande ytor, vilkas dekoration
starkt betonar rummets slutenhet, visar
en lång rad av rum på bottenvåningen
en helt skiljaktig typ av
väggbehandling. Väggarna och själva rummets
slutenhet negeras genom en konsekvent
genomförd målerisk projektion av
skenarkitektur och landskapliga veduter.
Det är kanske ej utan djupare kausalt
sammanhang, att denna typ kom upp
just vid den tidpunkt, då de bildade
kretsarnas kunskap om den antika
väggens behandling ökades genom
avbildandet av de i Pompeji upptäckta

139

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free