- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
145

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Schönbrunn. Av Maja Loehr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sch ö bru 7i Ti

niska och skulpturala utsmyckning, fanns
även bildhuggaren Josef Beyer, f. d.
wür-tembergsk hovmålare och ledare av den
Ludwigsburgska porslinsfabriken. Han
hade arbetat flera år i Rom under
Winckelmanns ögon, samtidigt med
dansken Wiedefeldt, som sedermera blev
Fredensborgsparkens bildhuggare,
Thor-waldsens lärare och den danska
klassicismens upphovsman. Det vore mycket
instruktivt för bedömandet av
klassicismens uppkomst och första yttringar att
företaga en närmare jämförelse mellan
de konstnärliga alstren av dessa båda
män, som ha förnummit den nya
konstlärans evangelium från själve
Winckelmanns läppar och efter återkomsten
till sina hemländer varit sysselsatta med
mycket nära överensstämmande
konstnärliga uppgifter. I alla fall visar sig
inom ämnesvalet en gemensam
tankeriktning. I Fredensborgsparken liksom
i Schönbrunn finnas skulpturala grupper

1 Jfr Dernjac, Zur Geschichte von Schönbrunn.
Wien 1885.

10 — Ord och Bild, jy.e årg.

framställande Helenas bortrövande,
An-chises och Eneas och en Florastaty.

Bredvid den grekisk-latinska
gudavärlden och hjältekretsen och en del
personifikationer av upplysningstidens mest
uppskattade statsborgerliga dygder gör
sig även sentimentalitetsperioden
gällande i parkstatyernas ämnesval: t. ex.
den sörjande änkan vid makens
askurna, symboliserad av drottningen
Artemisia, eller Alexander den stores
avsked från sin mor. Statyernas
stilistiska karaktär, som trots deras
upphovsmäns längtan efter grekiskt väsen stå
den grekiska konsten så fjärran som
möjligt, framträder tydligt t. ex. i
Paris-och Helena-gruppen av Beyer. Gruppens
oklara komposition, kropparnas vekliga
modellering och dräkternas
kokett-fri-vola drapering äro alltigenom rokokons.
Beyers skulpturer röja tydligt nog hans
tidigare verksamhet som skulptör av
porslinsfigurer och — särskilt på den
för övrigt utomordentligt lyckade stora
Neplunfontänen vid foten av gloriett-

MS

östeyr. B un deslichtbildstelle.

Glorietten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free