- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
150

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - J. A. G. Acke. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas F å hræus

F aus t o nudo. Oljemålning.

1904.

Tillhör grosshandlaren John Josephson.

Som klimax på denna snabba
utveckling kom så det berömda
»Skogstemplet», som av den
Heidenstam-Levertin-ska kretsen upphöjdes till ett
huvudstycke i den dåtida svenska konsten,
famöst på sin tid genom den rapsodi
däröver som Levertin offentliggjorde i
Svenska Dagbladet med dikteriska
variationer över syndafloden, de assyriska
konungarikenas fall samt Deucalion och
Pyrrha.

Av Levertins eftersägare har det
sedan svamlats åtskilligt om Skogstemplet
i en stil som kritiskt är föga fruktbä-

rande. Acke har dock själv uttryckligen
lämnat den nära till hands liggande
upplysningen att dess motiv är
högspänningen av den konstnärliga skaparakten.

Mot bakgrunden av en i ruiner fallen
tempelcella, som tiden överklätt med
mossa, framträda tvenne nakna gestalter. Till
höger modellen, en knäliggande kvinna
med utslaget rött hår, vars skönhet
liksom vaknar till liv i konsten. Till
vänster om henne, med ryggen vänd mot
åskådaren, skulptören, som med en
prövande sidoblick frågar sig, om hans i
leran växande utkast kan tävla med livet
i skönhet och makt. ■— Som förklarande
underskrift har Heidenstam på tavlans
ram skrivit: »Mossa gömmer —
men-niskohjärtat skapar evinnerligt».

Men med ali uppskattning av det
dristiga i Ackes försök har han knappast
klargjort sin i och för sig dunkla
konception. Det ligger icke så litet av
Jugendstilens schablon över modellens
gestaltning, och mannen förefaller mera
som en gymnast, som övar
huvudvrid-ning, än som en konstens skaparkraft.
Av större intresse är fonden, som ger oss
en sannolikt typisk föreställning om arten
av de spöklika kulisser, mellan vilka
Ackes drömmar utspelades.

Finare, enklare och samtidigt
skälvande av en mera hemlighetsfull
naturkänsla är en pannå, som målades år
1908, där halvt beslöjade av grönskan
ett par nymfer bryta sig väg genom
snåren, fantastiskt speglade i ett
träsk-artat vattuflöde, varur mossbevuxna
trädrötter uppsticka, lysande med en
fosforescerande glans mot vattnet, som
skimrar i frusen safir.

Ett material som bättre anstod hans
impulsivt spelande lynne än den för hans
nervösa touche något tungslitna oljefär-

150

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free