- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
170

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Sigrid Undset i hendes nutidsfortællinger. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eugenia Kielland

alle med. Boken gjör et dypt og
uutslettelig indtryk. Men naar læseren, oprørt
over denne kvindeskjæbnes tragik, søker
efter løsninger og utveie, vil han stanse op
ved et punkt som for en avkjølet kritik
synes svakt funderet — og det er et
avgjørende punkt: Jennys forhold till Gert.
Det synes som forfatteren her har gjort
vold mot sin heltindes psykologi. At en
kvinde saa rank og sterk som Jenny, i
mismot over en brutt forlovelse skulde
kaste sig ut i slikt kvalmende brakvand
som forholdet til den gamle månd, det
er trods alle begrundelser vanskelig at
tro paa. —

Hverken Edele eller Jenny mangler
kjær-lighetsevnen. Hvad de mangler, er
overblikket; de ængstes fordi kjærligheten ikke
kommer og har ikke taalmodigheten til at
vente — deres 25 aar forekommer dem
at være den yderste grænse. Men de eier
godheten, evnen til at glemme sig selv for
en anden, den viktigste betingelse for at
kunne elske.

Denne evne mangler derimot totalt hos
hovedpersonen i Undsets første bok, »Fru
Martha Oulie». Den egocentriske og evig
selvbeskuende kvinde har den lykke at
vinde to mænds kjærlighet. Otto Oulie er
en enkel, kjernesund natur, ikke
intellektuel og noksaa spidsborgerlig, men dygtig
og hjertensgod; den unge studentinde
forelsker sig lykkelig i hans forelskelse, gifter
sig med ham — og kjeder sig hjertelig,
da den første rus er over, i sit gode hjem
med sine vellykkede barn. Av kjedsomhet
falder hun i armene paa den anden, som
har et tilsnit av høiere dannelse, litt
kunstsans og et klædelig ry for at ha »levet»,
men som ellers er en loyal og relativt bra
kar han ogsaa. Egtemandens pludselige og
haabløse brystsygdom aapner saa fruens
øine for alle hans gode egenskaper og for
hendes egen brøde. Denne erkjendelse blir
et ypperlig redskap i hendes haand til at
pine elskeren, som ydmygt bøier sig for
tugten, og særlig sig selv; i uendelige
angerfyldte bekjendelser tilfredsstiller hun
sin sykelig egoistiske trang til selvplageri
og martyrium. Efter Ottos død stænger
hans skygge veien til den anden månd;
fru Martha eier ikke fornemmelse av pligt
til at gjøre ham litt godt for alt han har
git hende. Hendes natur er gold, hun
elsker bare sig selv.

Der er adskillig av Martha Oulie i Uni
i »Den lykkelige alder», men hun er langt
mere sympatisk. Likesaa litet som det lykkes
forfatterinden at skjule sin foragt for den
første, likesaa fuldt og helt er hun med i
lille Unis skjæbne. Her har vi motivet det
urolige hjerte i kamp mot miliøet utviklet
i hele sin bredde. Den unge fattige
middelklassepike har av en umild skjæbne faat
i vugggegave sansen for alt det som er
utenfor hendes rækkevidde: vakre klær og
smagfulde boliger, festlig glæde, blomster,
lys, samvær i skjønhet og harmoni; men
isteden maa hun, utilstrækkelig klædt og
utilstrækkelig mæt, nøie sig med hybelens
uhygge, kontortimernes lange slit, og som
fattig avveksling en familiethe i tante
Bendiktes overstoppede stue til
akkompagnement av hendes trivielle snak. Et spædt
skuespillertalent gjør saken værre; det lokker
bort fra hverdagen, den Uni hader -—
lokker med løfte om et friere og rikere
liv i kunstens verden. Hendes forlovedes
rolige, loyale kjærlighet gir ikke
tilfredsstillelse nok for det urolige hjertes længsel.
Utsigterne til egteskap er lange og usikre,
fattigdommen og ensomheten gjør
overgangsformerne trivielle og uharmoniske —
hverken hybelen, kafeen eller gaten er
flatterende omgivelser for to arbeidsslitte
mennesker. Saa gnuer og gnusser de paa
hverendre gjennem uker og maaneder,
indtil de gaar trætte. Som Martha Oulie svigter
Otto for den mer artistisk tilskaarne Henrik,
saaledes forlater Uni Kristian Hjelde for
at gaa til teatret — hos begge er det
hverdagen som byr imot, det sjeldne og
fine som lokker.1 Først da succesen uteblir
og fremtiden synes stængt, vaakner Unis
længsel efter Kristians sterke arme. Hun
vender tilbake til ham, og de gaar ind i
egteskapet.

Skildringen av deras samliv gir fru
Undset i »Splinten av Troldspeilet» 9 aar efter.
Mellem den og »Den lykkelige alder»
ligger (foruten »Jenny») »Fattige skjæbner»,
»Vaaren» og flere mindre arbeider.

»Fattige skjæbner» indeholder først og
fremst mesternovellen »Simonsen». Den
halvgamle forsufne fyr som i al sin
upaa-lidelighet og uduelighet eier hvad der fattes

1 I England vilde Uni blit demimondæne. Kanske
ogsaa i Sverige? Begge land er mere aristokratiske
end Norge. Selv socialisten Dr. Hedén taler med
slet dulgt overlegenhet om »kontorsfröknar».

170

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free