- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
199

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Svenska Riddarhuset. Av Ragnar Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svenska Riddarhuset

Jean de La Vallée. Ritning till s y dfa s ad e n.

1650-talet tränger den genom högadelns
stora byggnader helt in i huvudstaden
och ut över hela landet.

Vingboons fick emellertid icke avsluta
Riddarhuset. Man var av okänd
anledning missnöjd med honom och påstod att
han »föghe förstår sigh på saken». Ar
1656 skickades han bort och ersattes av
en svensk arkitekt, av Jean de la Vallée.
Denne kom till en nära nog färdigrest
byggnad, till vilken byggnadsritningarna
voro klart utformade, och någon
personlig insats skulle man svårligen kunna
vänta av honom. Men Jean de la Vallée
var icke blott en väl utbildad
byggmästare, han var en verkligt originell och
fritt skapande konstnär. Det synes mig
alltmer framgå att han var den verkligt
stora gestaltande kraften i Sverige vid
1600-talets mitt. Allt vad denne unge
konstnär efter hemkomsten från sin
utländska resa år 1649 tager i, röjer
lejonklon. Innan Riddarhusbygget tillföll
honom, hade han bland annat byggt
drottning Kristinas Triumfport och därmed i
stor prakt och verklig renhet infört den

romerska antiken för första gången i
Sverige — om den blott varit i äkta
material »den härligaste och prydligaste
byggnad i Europa», säger Erik Dahlberg.
Han hade grundlagt den stolta
centralkyrkan på Södermalm, Katarina kyrka,
ett mästerverk i det arkitektoniska
utnyttjandet av en höjd. Han hade börjat
arbetet med kungliga borgens och hela
slottstraktens omordnande och därvid
givit djärva uppslag, som inledde en ny
konstnärlig stadsanläggningskonst i
Sverige. I allt detta följde han icke en enda
given stil, utan tillät sig en för den tiden
osedvanlig frihet i formspråket. Och
även vid arbetet med Riddarhuset
lyckades han, ehuru mycket var färdigt i sten
och nära nog allt i ritning, att med några
mästardrag skänka konstverket dess
verkliga originalitet. Han krönte byggnaden
bokstavligt och bildlikt med sin konst.

Han lät Vingboons kvadratiska
fönsterhål i översta halvvåningen ersättas av
festonbehängda rundgluggar och gav
genom denna enkla åtgärd ett verkligt
sving åt fasadrytmen. Det är av intresse

199

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free