- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
220

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Karl Nordström. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kl a s Få hr ceus

Två ungdomar i trädgården. Oljemålning. 1914..

sugande rörelse över grundet är typiskt
fångad; vidare »Den gamla pilen» (1904),
som skildrar växtlivets förnöjsamhet i
ett torftigt landskap; samt slutligen det
betydande vinterstycket i Thielska
galleriet, där granens och tallens resning äro
förbundna i en lika osökt som storstilad
sammanställning.

Med denna formgivning sammansmälter
i Nordströms bästa verk en ädel kolorit,
som ej mindre fulltonigt finner uttryck
för den bohuslänska sommarens saftiga
grönska och mellan klipporna brännande
solglöd än för de mångskiftande reflexerna
över snöfälten (märk skissen från
Skansen) eller den nordiska vinterns sibiriska
stränghet (Vinterafton vid Roslagstull).

Den episka kompositionen upplivas
av ett lyriskt stråkdrag i skildringen
av »En handelsplats i skärgården», där
kring det vita huset i förgrunden aftonens
tystnadsbjudande skuggor redan sänkt

sig, medan en ljusstråle ännu lyser på
toppseglet av en skuta i sundet och
längst i fonden några handelsbodar
liksom dränkas i blod vid den dalande
solens sista uppflamning.

Ha vi härmed skådat mästaren i hans
fullgångna styrka, möter oss hans
begränsning i en viss kärvhet och tyngd i
penseldraget, som gör sig störande
påmind vid hans behandling av den
lummiga grönskan, vars kompakthet
utestänger Zefyrens fläktar och hotar att
förkväva lövverkets fria andning.

I touchens vighet och föredragets
spontanitet komma därför konstnärens
teckningar ej sällan naturen närmare inpå
livet. Redan pennteckningarna från
80-ta-let visa en facilité av Guds nåde, som utan
märkbar strid uppnår det åsyftade målet.
Okad styrka vinner hans konst, då den
från tuschpennan övergår till kolet, vars
djup och kraft ansluter sig till hans

220

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free